Kun je "zo'n" altijd vervangen met "zo een"?

Ik vraag me nu al een tijdje af of je het altijd zo maar voluit kan schrijven.
Voorbeeld:
Zo'n auto wil ik ook wel.
Zo een auto wil ik ook wel.
-
Zo'n kind wil echt niemand.
Zo een kind wil echt niemand.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
24.7K
Antoni
8 jaar geleden
Ik vermoed dat mensen je tekst beter en sneller zullen begrijpen als je "zo'n" schrijft en niet "zo een". "Zo een" wordt nog maar zelden gebruikt en men zal daar niet op bedacht zijn; "zo'n" is veel gebruikelijker. Als je "zo een" gebruikt, kost het de lezer van je tekst dus even tijd (-héél even-) en moeite om te begrijpen wat je bedoelt, omdat men niet gewend is "zo een" tegen te komen in een tekst. Je mag dus in plaats van "zo'n" wel "zo een" schrijven, maar dat is niet aan te raden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mag en kan, maar "zo een" krijgt dan wel een negatieve connotatie, vergelijk ook: "daar heb je er weer zo een"...

Antwoorden (2)

Jazeker, en sterker nog: 'zo'n' wás van oorsprong 'zo een'. Dat is in de loop der tijd samengetrokken.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.m.wiktionary.org/wiki/zo%27n
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal juist.
SimonV
8 jaar geleden
Theoretisch kan het. Maar "zo'n" wordt zelden meer als "zo een" geschreven.
Hoogstens bij wat deftig taalgebruik.
Zo'n is een samentrekking van 'zo' en 'een'. Je kunt het echter niet altijd vervangen....
In enkelvoud kan je het altijd vervangen, maar in het meervoud wordt het vervangen door 'zulke'.
Wordt het gebruikt in de betekenis van 'ongeveer' dus als een soort schatting, dan is het ook bij meervoud altijd 'zo'n'. Voorbeeld; 'er liepen zo'n 1000 mensen mee'.
amc
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Toch kan je daar ook gewoon schrijven dat er zo een duizend mensen meeliepen. En in meervoud kan je sowieso niet zo'n gebruiken, en daarom dus ook geen 'zo een'.