Wat is het verschil tussen een overheidsinstelling en een overheidsinstantie?

En dan wil ik geen gekopieer en geplak van online woordenboeken, maar een uitleg of voorbeelden van een instanties/organisaties zoals: De Belasting dienst, UWV, Justitie enz.. Of een duidelijk uitleg over het verschil. Bedankt.

8 jaar geleden
in: Taal
12.9K

Het beste antwoord

In wezen is er geen verschil doch in de praktijk gebruiken mensen het verschil in uitdrukking wel eens om bepaalde verschillen in autoriteit aan te tonen.

Bijvoorbeeld:

Het Ministerie van Onderwijs is dan een overheidsinstantie
en de scholen die daaronder vallen zijn overheidsinstellingen.

of

Het Ministerie van Justitie is dan een overheidsinstantie
en gevangenissen zijn instellingen die in opdracht van deze instantie functioneren.

Het Ministerie van Gezondheid is een instantie
en bepaalde ziekenhuizen kunnen instellingen zijn die in opdracht van deze instantie functioneren

Met het woord instantie geven ze dan aan dat deze instelling (jaja het is uiteindelijk ook een instelling - haha) meer uitvoerende macht heeft en het woord instelling geeft dan aan dat er dient gehoor gegeven te worden aan hetgeen de instantie hen opdraagt.

Je zou het kunnen vergelijken met een aannemer (instantie)
en een onderaannemer (instelling)

In de praktijk is er dus in bepaalde gevallen een actief verschil maar in theorie kunnen beide woorden in bepaalde situaties eenzelfde lading dekken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een instantie ís een overheidsinstelling. Er is dus geen verschil tussen, en er kunnen daarom ook geen voorbeelden worden gegeven die laten zien wat uitmaakt of het ‘t een of ‘t ander is.

Instantie stamt uit het Frans en was oorspronkelijk een juridische term. De betekenis heeft zich in de loop der tijd ontwikkeld tot het algemenere ‘gezaghebbende instelling’. Elke instelling die van de overheid is is sowieso gezaghebbend.
Amadea
8 jaar geleden
Het woord instelling verwijst naar het feit dat er ooit iets is opgericht met een specifiek doel. Zo kan je een school bijv. een instelling noemen die als doel heeft om onderwijs te geven. het is dus een instelling voor onderwijs.

Diegenen die het mogelijk maken om onderwijs te organiseren zijn de organisaties. Zij hebben een samenwerkingsverband met een gemeenschappelijk doel en dat is om goed onderwijs te geven en mogelijk te maken.

Het bestuur van die organisaties zijn de instanties. Voor onderwijs is de besturende instantie dan 'het ministerie van OWC' (Onderwijs, Wetenschap en Cultuur).
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is het ministerie van OCW en niet OWC
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En er is dus duidelijk een verschil in betekenis tussen deze twee woorden. Het schoolbestuur zou ik niet zo gauw een instelling noemen. Een stichting wel.
amc
8 jaar geleden
Het schoolbestuur is ook geen instelling, dat geef ik ook nergens aan.... Dat is de organisatie die de instelling bestuurt. Instellingen, instituten, stichtingen of inrichtingen verwijzen naar een doel dat zo is ingericht dat het doel bereikt wordt....zoals een strafinrichting, stichting thuiszorg, instituut voor onderzoek enz. Het bestuur daarvan behoort tot de organisatie die deze doelrichtingen mede ondersteunt. Het kan ook zo zijn dat het gebouw zelf ermee bedoeld wordt als men zegt; "Hij zit in een inrichting".
amc
8 jaar geleden
@Joan DArc; je hebt helemaal gelijk. Ik zou het hebben gezien als ik het nogmaals had nagelezen....want ik wist het wel! Ik moest echter weg en zodoende heb ik het gemist.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry amc het was niet speciaal aan jou, maar meer aan degenen die zeggen dat het hetzelfde is. Mijn opmerking heb ik dan ook als aanvulling bedoeld op wat jij zei.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc, geeft niet, vaak leest men iets zoals het moet zijn, terwijl het er niet staat. Mijn laptop draait zelfs letters om op eigen doft (die kan zeer eigenwijs zijn).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een organisatie of overheidsafdeling met een bepaalde taak.
als men ziek is gaat men naar een zorginstelling.
In het publiekrecht is een overheidsinstelling altijd een dienstverlenend. De nadruk ligt op dienstverlening. Een overheidsinstantie hoeft niet dienstverlenend te zijn, een overheidsinstelling is dat altijd wel.