is er een verschil tussen een zon en een ster?

Nu weet ik ook wel dat de Zon een ster is, maar is de naam / benaming zon alleen te gebruiken voor onze zon (Sol) of is het woord zon ook wel synoniem voor een ster?

Omdat het om een synoniem gaat, in de categorie taal gezet.

8 jaar geleden
in: Taal
7.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neen: http://www.faqt.nl/vraag-en-antwoord/wat-is-het-verschil-tussen-een-ster-en-onze-zon/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
overigens is het latijnse woord voor ster: stella
Thecis
8 jaar geleden
@freekfluweel
Ik weet ook wel dat onze zon gewoon een ster is. Het gaat mij dan ook niet of het fysische, maar om het taalkundige.
Daarom in de categorie Taal gezet met de extra aanwijzing in mijn laatste regel: "omdat het om een synoniem gaat, in de categorie taal gezet".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo kun je ook vragen wat het verschil tussen een aarde en een planeet is..
Thecis
8 jaar geleden
@alma65
Klopt, maar dat was de vraag niet. En het gaat niet om het begrip of de fysische achtergrond, maar om een taaltechnische issue. Maar hartelijk dank voor de bijdrage. Het was waardevol.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Net zoals onze ster zon heet, heet onze planeet aarde..
Thecis
8 jaar geleden
@alma65,
Nogmaals hartelijk dank. De bijdrage was waardevol.

Het beste antwoord

De woorden ‘zon’ en ‘ster’ zijn al oud. In het verleden was het onderscheid ook heel duidelijk: de zon, dat was dat grote warme gele ding dat overdag aan de hemel te zien was. Sterren, dat waren die witte puntjes die je ‘s nachts zag.

Een paar van die witte puntjes bewogen en noemden we ‘dwaalsterren’ (planeten)

En dan had je nog de maan en af-en-toe een komeet (of staartster).

Maar toen kwam de wetenschap op gang. De dwaalsterren bleken geen sterren, vastgeplakt op het hemelgewelf te zijn, maar om de zon te draaien.

We hebben toen het ‘zonnestelsel’ geïntroduceerd en alles klopte weer.

Toen bleek onze zon plots ook een ster te zijn. dat levert taalkundig het probleem op dat we ‘zon’ (en maan trouwens ook) met een kleine letter schrijven. Puristen hebben het daarom over ‘Sol’ maar taalkundig is de kleine letter bij 'zon' gebleven.

Via fantasie en inmiddels is het bewezen werkelijkheid zijn we gaan dromen over andere planeten om andere sterren. Wanneer je in de sciencefiction op een andere planeet woont, dan ben je al snel geneigd om jouw centrale ster de zon van dat stelsel te noemen. Aangezien ‘zon’ nooit echt een naam is geworden is dat ook niet fout.

En als een andere ster een zon genoemd mag worden, dan mag je het stelsel met de planeten erbij ook een ‘zonnestelsel’ noemen.

In de praktijk is zo het onderscheid vervaagd. Afhankelijk van de omstandigheden praten we over ‘de zon’ ,‘een zon’, en ‘ster’. Zelfs dé zon is, vanuit een ver planetenstelsel slechts een ster.

Kortom: betekenis verschil tussen ‘zon’ en ‘ster’ volgt uit de context.
Thecis
8 jaar geleden
Thanks Oze voor deze uiteenzetting. Voel ik me toch niet zo achterlijk meer ;-)
WimNobel
8 jaar geleden
Uitstekende analyse van O.!
Thecis
8 jaar geleden
Dank Oze, voor het meedenken.

Andere antwoorden (1)

Taalkundig is de term zon beperkt tot de zon zoals wij die op aarde aan de hemel zien staan. Natuurlijk is dat een ster, maar niemand heeft het over onze ster die aan de hemel staat. Ook is de benaming zonnestelsel beperkt tot ons eigen zonnestelsel, met 'onze' zon en de daarom heen bewegende planeten. Sterrenstelsels zijn synoniem aan melkwegstelsels, niet aan stelsels van sterren die daar onderdeel van uitmaken. Allemaal redenen om taalkundig onderscheid te maken tussen zon en ster.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Grappig, ik dacht dat sterrenstelsel de benaming was voor een ster en alles wat daarin zit, ofwel dat het zonnestelsel een sterrenstelsel was. Dat is het nadeel van alles in het engels lezen. Maar wat is dan de benaming voor een "zonnestelsel" wat niet van onze zon (Sol) is? Ofwel, bijvoorbeeld van Alpha Centauri of Betelgeuse?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ons zonnestelsel is een planetenstelsel
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@stamper
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is er weldegelijk een verschil tussen een 'zonnestelsel' en een 'planetenstelsel'. Die eerste is namelijk inclusief de zon, die verwijst slechts naar de planeten (en eventueel de manen en de astroïden)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Héla... er is een woordje weggevallen...:
"Die eerste is namelijk inclusief de zon, die TWEEDE verwijst.... "
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ozewiezewozewiezewallakristallix
Misscjien dat je je toch vergist, volgens Wikipedia is een "planetenstelsel (zeldzamer zonnestelsel[1], foutief planetair systeem[2]) is een verzameling van hemellichamen met minstens twee planeten die door de zwaartekracht van een centrale (al dan niet meervoudige) ster bijeen wordt gehouden. Planetenstelsels worden vernoemd naar deze centrale sterren, hoewel de sterren zelf geen planeten zijn. Zo is bijvoorbeeld het zonnestelsel met 8 planeten naar de Zon vernoemd, en het Gliese 876-stelsel vernoemd naar Gliese 876, rond welke ster 3 planeten cirkelen."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Planetenstelsel Dus een planetenstelsel is een stel planeten draaiend rond een ster waarnaar het stelsel wordt vernoemd. i.t.t. Een sterrenstelsel is een stel sterren draaiend rond een zwart gat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@stamper
Ik zet een zonnestelsel af tegen een planetenstelsel. Een sterrenstelsel is inderdaad heel wat anders.