Zijn er mensen die God als voornaam hebben (in Nederland)?

Ik las recentelijk op teletekst dat er een Russische Amerikaan was die God heette. Daarmee had hij problemen bij een instantie, die hem niet wilde registreren omdat ze hem niet geloofde.
Omdat deze man Russische van geboorte was, vermoed ik dat zijn voornaam misschien alleen vertaald in het Engels God was, want naar mijn idee schrijft je God in het Russisch anders. Maar hoe is die vertaling dan tot stand gekomen?

En zijn er in Nederland mensen die deze voornaam hebben? Of mag dat zelfs na vertaling niet?

8 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Amadea
8 jaar geleden
ΓOΔ
Amadea
8 jaar geleden
Als ik hem was geweest zou ik mijn naam in Amerika hebben gewijzigd in Rod(ney). Mijn oudoom Willem ging in Canada Bill heten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Waarom zou een Russische man zijn naam in het Griekse alfabet schrijven?
Amadea
8 jaar geleden
Dat zou hij niet. Alleen de D schrijf je in het Russisch iets anders, de andere twee zijn zoals ze er staan.
Edraket
8 jaar geleden
In Nederland zijn er bijna 1000 mensen die Godfried heten.
In het dagelijks gebruik wordt dit meestal afgekort tot God.
Tot de zeventiger jaren van de vorige eeuw werd deze naam zo'n 25 keer per jaar toegekend. Omdat vele achternamen afgeleid zijn van voornamen komt de naam God ook voor.
In Nederland heten 60 mensen God met hun familinaam. Bronnen:
- http://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/godfried
- http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?gba_lcnaam=god&gba_naam=God&nfd_naam=God&operator=eq&taal=
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bill Clinton heet officieel William Jefferson Clinton, Bill Haley heet William John Clifton Haley. Bill Gates en Bill Cosby heten allebei William Henry. Willem gaat in Amerika niet Bill heten, Bill is een roepnaam. De klanken van de Amerikaanse W en B liggen dicht bij elkaar. In Engeland blijft William gewoon William.
@Edraket, aardig onderzoek gedaan +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Godelieve is ook van de naam God afgeleid. In het Frans de naam Dieudonné.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Edraket, de achternaam God komt voornamelijk in Maastricht voor.
http://www.telefoonboek.nl/personen/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@azalaia, de naam Dieudonné is niet de Franse vertaling van de naam Godelieve die in Vlaanderen veel voorkomt. Godelieve komt van AmaDeus – Liefde van God
Dieudonné - is afkomstig van de grondvorm AdeoDatus – Door God gegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus voor JoanDArc!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc: dat wist ik ook dat de vertaling ervan 'Door God gegeven' is. Het woord God komt er in voor en daar ging het mij om.

Het beste antwoord

De originele naam van de Rus was "Год Газаров" (God Gazarov).
Als je de letters omzet, krijg je "God" volgens ons alfabet.
Maar de vertaling van Год is "jaar", dat heeft dus niets met God te maken.

Er kan in Nederland geen voornaam "God" bestaan omdat de ambtenaar van de burgerlijke stand deze naam niet accepteert. Daar is een rechterlijke uitspraak over.
De Nederlandse wetgeving met betrekking tot de voornaamgeving is te typeren als een ‘alles mag, behalve’-constructie, dit wil zeggen: alle voornamen zijn toegestaan, maar er zijn twee uitzonderingen. De ambtenaar van de burgerlijke stand mag een voornaam niet accepteren wanneer die ongepast is of wanneer die overeenkomt met een bestaande achternaam als die niet ook als voornaam gebruikelijk is. Met betrekking tot het aantal te geven namen kent de wet geen beperkingen. Een extreem aantal namen zou in het uiterste geval nog geweigerd kunnen worden door de naamgeving als ongepast te kwalificeren.
Maar wat is ongepast? De praktijk laat het over aan de betreffende ambtenaar. “Wij weigeren de voornaam Jezus” zegt een ambtenaar van de burgerlijke stand in Rotterdam “Het staat niet in de naamboeken waarin we alle namen die ouders opgegeven, opzoeken. Maar het Portugese Jésu mag wel. Die is gangbaar.”

Toegevoegd na 8 uur:
Info van JoanDArc:
Op grond van de Nederlandse wetgeving met betrekking tot de voornaamgeving mag een ambtenaar een voornaam niet accepteren als deze reeds voorkomt als achternaam en niet als voornaam gebruikelijk is. (Artikel 1:4 van het Burgerlijk Wetboek).
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/Boek1/Titel2/Artikel4/geldigheidsdatum_31-05-2015

De naam "God" komt in Nederland reeds een paar honderd jaar voor als achternaam, is als voornaam nooit gebruikelijk geweest en nu nog steeds niet, dus mag de ambtenaar deze niet accepteren. Daar is geen rechterlijke uitspraak voor nodig.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@SimonV, je laatste alinea stond zeventien jaar geleden in een stukje van de Kerkredactie in dagblad Trouw (23 december 1998) en wordt kritiekloos overgenomen.
Een andere alinea uit dit Trouwstukje werd vijf jaar geleden ook op GoeieVraag door een beantwoorder/ster letterlijk overgenomen (zonder bronvermelding).
Quote ... Maar waar ligt dan de grens? “Kijk, als iemand zijn kind 'WC-Bril' wil noemen staan we dat niet toe. De voornaam God mag ook niet. Daar is een rechterlijke uitspraak over. ... unquote.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2694519/1998/12/23/Jezus-mag-als-voornaam-WC-bril-niet.dhtml
Sinds de nieuwe naamwet van 1970 mag je je kind ook zelfverzonnen namen geven, er was dus in 1998 geen enkele reden om eerst in een boek op te zoeken of een naam wel bestaat.
De naam Jésu, zoals geschreven in het artikel bestaat niet, de Portugese schrijfwijze is Jesus.
De bedoelde rechterlijke uitspraak zul je niet vinden.
De schrijver van dit stukje in Trouw beschikte blijkbaar over een grote duim.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@SimonV
Je mag dus wel je kind naar EEN god noemen, zolang dit maar geen bestaande achternaam is?
Zoals Bael, Jahweh, Sabnock of Belial bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan altijd nog geweigerd worden als ongepast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc
Mja... misschien bij Jahweh... de gemiddelde ambtenaar zal geen idee hebben wie of wat Sabnock bijvoorbeeld is.
Eigenlijk sowieso vreemd dat je voor het geven van een naam aan je kind afhankelijk bent van de grillen van een ambtenaar...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais, het zijn niet de grillen van een ambtenaar.Daarmee doe je de ambtenaar tekort. Hij heeft zich te houden aan de wet, die op grond van een artikel in het BW de kinderen probeert te beschermen tegen de grillen van de ouders.
Ik heb iemand gekend die zijn tweeling Maggi en Royco wilde noemen. Die ouders kwamen net uit Nigeria en daar was een soepstrijd tussen de Unilever en Nestlé. En wat dacht je van Emiel Ratelband die zijn kinderen tjakkalotte en Rolls Royce wilde noemen.
Als alle burgers hun verstand zouden gebruiken waren er niet zoveel wetten nodig.
Cryofiel
8 jaar geleden
Namen veranderen wel. Vroeger zou je niet op het idee komen je kind Vlinder, Lente, Schip of Storm te noemen. Nu ken ik deze vier allemaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc
Naja, dat valt zo'n ambtenaar ook niet te verwijten.
Maar de wet geeft geen definitie van 'ongepast', dus is het wel degelijk afhankelijk van de interpretatie van de ambtenaar.
Ik vind het nogal arbitrair in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Friesland is de voornaam 'Tietje' gebruikelijk. Ik zou vinden dat die als ongepast zou moeten worden gewijzigd. Arm kind.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De ambtenaar van de burgerlijke stand is niet degene die de eindbeslissing heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeleneF, en dan ook nog in Tietjerkstradeel wonen.
Opvallend is dat naamgeving zoals storm, vlinder e.d (van de voornaam schip is geen registratie bij Mertens) eind 1970, begin 1980 ineens populair werd en de populariteit van gevestigde namen afnam.
(Tietje nog maar vijf in de afgelopen 14 jaar).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc
Niet de ambtenaar van de burgerlijke stand?
Wie dan wel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabalais, de Rechtbank

Andere antwoorden (1)

God is nergens in Nederland geregistreerd. Het Meertens instituut vermeld wel dat de naam als volgnaam voorkwam bij in het buitenland geboren mannen.