Beiden zijn correct, alleen voor de rug van een kind gebruiken we eigenlijk altijd ruggetje.

Rugje mag ook, maar zul je voor mensen / het lichaamsdeel rug niet zo snel gebruiken. Wel voor de letters op het rugje van een klein boekje, iets wat twee rugjes kost (lekker decadent) of als we even lekker op het rugje gaan liggen. Het is echter ook geen probleem om ruggetje rugje te noemen. Rugje ruggetje noemen komt vaak wel weer een beetje krom over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij zijn beide mogelijk.
Ik heb nog wel een rugje of wat liggen..
Als ik hem over zijn ruggetje aai....
In het eerste geval spreken we over een homonym in de verklein vorm.
In he tweede geval is het gewoon een verklien woord van het woord rug.
Hangt er dus een beetje vanaf wat je wilt zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de Dikke van Dale mag het beide.

Toegevoegd na 13 uur:
Ik heb ook nog het etymologisch woordenboek geraadpleegd. In het Middelnederlands was het 'rugge' Het verkleinwoord was toen ruggetje. Dit verkleinwoord is men blijven gebruiken.
Grammaticaal gezien is nu het verkleinwoord 'rugje' correct, maar 'ruggetje' als verkleinwoord van rug is gehandhaafd en wordt nog steeds veel gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je was sneller.. + Ik had mn scherm nog openstaan maar werd afgeleid..
Het is beide correct maar in de praktijk zie je dat ruggetje het meest gangbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is allebei goed alleen ruggetje zeggen de meeste mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij zijn ze allebij goed.
Maar is gebruik liever rugje dan ruggetje :))