Is het "Wilt u hier ook vermeldt worden", of moet dit vermeld zonder t zijn in dit geval?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
121.3K

Antwoorden (6)

Zonder 't'.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uitleg:
Is voltooid deelwoord. Een voltooid deelwoord, wordt nooit met 'dt' geschreven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Voorbeelden:
Op de verpakking wordt vermeldt welk product in de verpakking zit (voltooid deelwoord - geen 't')
U vermeldt de inhoudt van de verpakking. Hier wordt het wel met 'dt' geschreven.
U krijgt stam + t
Dus: vermeld (stam) + t = vermeldt.

Toegevoegd na 20 uur:
In het tweede voorbeeld is een foutje geslopen.
Dit moet zijn:
U vermeldt de inhoud van de verpakking. Hier wordt het wel met ‘dt’ geschreven.
U krijgt stam + t
Dus: vermeld (stam) + t = vermeldt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"U vermeldt klopt"... maar "de inhoudt"? Dat kan volgens mij alleen in de zin "Dat houdt in:..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De inhoud is een zelfstandig naamwoord en moet helemaal geen 't hebben. '
Bedankt voor je opmerkzaamheid!
met t volgens mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'worden' is het werkwoord in deze zin - vermeld kan je vervangen door andere woorden, zoals wilt u gezoend worden, wilt u natgeregend worden, wilt u meegenomen worden, enz. Worden blijft steeds het werkwoord, dus vermeld (zonder 't') is juist geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder T , (Ver)-meld = voltooid, net als (ge)-daan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zonder "t", omdat het is verleden tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder -t

Alleen de werkwoorden die een medeklinker uit het bekende ezelsbruggetje 't kofschip" in de stam hebben eindigen bij het voltooid deelwoord op een -t
Voorbeelden hiervan zijn:
- Gemaakt
- Gepast
- Verdacht
- Geboft

Een goede truc is om het woord langer te maken door er een -e achter te zetten. Dan hoor je meteen de laatste letter:

- De vermelde naam dus eindigt op een -d
- De gemaakte kleren, dus eindigt op een -t

Dit zijn geen gangbare woorden, maar je hoort wel gelijk de laatste letter