Vraag over definitie vergelijken. Wat wordt er bedoeld met ''in verband met elkaar beschouwen''?

De Grote van Dale (2005) geeft de volgende definitie van het woord vergelijken: ''naast elkaar stellen, in verband met elkaar beschouwen om overeenstemming of verschil vast te stellen tussen de betrokken personen, zaken, toestanden, grootheden enz.: een vertaling met het origineel vergelijken (...) bij hem vergeleken is hij nog maar een kind (...)''

Wat wordt er bedoeld met ''in verband met elkaar beschouwen'''? Ik begrijp niet goed wat hiermee bedoeld wordt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@CJ1992, het ligt eraan wat je wilt weten.
Beschouwen betekent in jouw genoemde context letten op, kijken naar, beoordelen.
Wil ik aantonen dat de persoon de dader kan zijn van de inbraak dan zoek ik naar de overeenkomsten van de kenmerken, bv zelfde maten van de voetafdruk van de verdachte.
Wil ik aantonen dat de persoon de dader niet hoeft te zijn, dan zoek ik naar de verschillen. Voetafdrukken zijn niet gelijk. Het vergelijken van "gevoelsperiodes" is niet te doen.
Stel je voelt je in de periode zonder medicatie prettiger dan in een voorgaande periode met medicatie. Hoe kun je weten dat het komt omdat je in de andere periode geen medicatie gebruikt?
Misschien scheen de zon tijdens de tweede periode of kwam er leuk bezoek.
Je kunt wel vergelijken of je gevoel verschillend is, maar je kunt niet de oorzaak bepalen omdat de omstandigheden van de periodes nooit exact gelijk zijn.

Antwoorden (1)

Stel, je wilt het suikervaatje en het zoutvaatje met elkaar vergelijken. Je zet de twee voorwerpen naast elkaar, en kijkt heel goed hoe het ene eruit ziet en hoe het andere eruit ziet.

Beschouwen is een moeilijk werkwoord voor wat in eenvoudiger Nederlands zien genoemd wordt. De vaatjes zijn allebei wit, en er zitten gaatjes in. In de ene meer en groter van vorm dan in de andere. Je ontdekt door het kijken dat er overeenkomsten en verschillen tussen die twee vaatjes zijn. Je brengt het ene in verband met het andere.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, helder. Wat bedoel je dan met ''je brengt het ene in verband met het andere''? Wat is de betekenis van ''in verband brengen met elkaar''?
Amadea
9 jaar geleden
De eigenschappen van het ene (voorwerp) vergelijk je met die van het andere (voorwerp) en daarna ben je in staat om overeenkomsten en verschillen te zien. Zo heb je die twee dingen met elkaar in verband gebracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een ''verband'' betekent toch gewoon: ''dat wat met elkaar te maken heeft''? Oftewel in verband brengen kijk je naar wat ze gemeen hebben? Andere vraag: in een andere definitie zeggen ze: ''op verschillen en overeenkomsten onderzoeken''. Stel: je gebruikt al jaren een bepaalde medicatie (bijv. anti-depressiva), je hebt nog geen periode zonder anti-depressiva gehad. Je vraagt je af hoe je je voelt zonder medicatie om te kunnen bepalen wat de verschillen/overeenkomsten zijn. Je kunt dus geen vergelijking maken tussen een periode met medicatie en een periode zonder medicatie. Je weet niet of de medicatie effect heeft omdat je niet weet hoe je je voelt zonder medicatie. Het kan zijn dat je je zonder medicatie hetzelfde voelt. Als je zegt: ''je kunt geen vergelijking maken tussen een periode met medicatie en een periode zonder medicatie''. Dan betekent dit toch gewoon dat je geen overeenkomsten / verschillen kunt vaststellen? Kun je hier ook zeggen ''je kunt de twee situaties niet op overeenkomsten / verschillen onderzoeken''? Of geldt dit alleen voor iets tastbaars zoals een voorwerp?
Amadea
9 jaar geleden
Die medicatie heb je niet van jongs af aan gehad, maar is voorgeschreven toen er klachten kwamen. Er is wel een periode zonder medicijnen geweest, maar die kan men zich misschien niet meer herinneren. Dit is echter wel een lastig voorbeeld, omdat deze medicijnen invloed hebben op hoe iemand zich voelt. Wat dat betreft is het moeilijk vergelijken, maar volgens mij niet onmogelijk. Beter is een voorbeeld met een medicijn dat zichtbaar effect heeft, bijvoorbeeld tegen eczeem. De uitslag kan wel of niet terugkeren als met dit medicijn wordt gestopt, en er kan dus worden vergeleken hoe de huid eerst en daarna reageert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, heel duidelijk antwoord. Wat Amadea beschrijft heet officieel empirisch bewijzen. Conclusies trekken door te kijken. Nog een voorbeeld van: met elkaar in verband brengen.
1. Je weet dat je een voorwerp in je jaszak hebt gedaan.
2. Iemand steekt zijn hand in jouw jaszak.
3. het voorwerp is weg. Je brengt punt 1 en 2 met elkaar in verband en concludeert dat die Iemand het voorwerp eruit genomen heeft.
Je brengt het wel met elkaar in verband, maar het is geen bewijs dat die Iemand het gedaan heeft. Het voorwerp kan er net eerder al door een ander uitgehaald zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het voorbeeld van de jaszak: is een verschil vaststellen tussen toestanden.
het voorbeeld van Amadea is door kijken verschillen zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, bedankt voor de uitleg. Hoe noem je het dan als je een ''gevoel'' wilt vergelijken? Bijv. het gevoel van een periode met medicatie en het gevoel van een periode zonder medicatie? Het ''naast elkaar stellen'' om te vergelijken gaat dan minder op voor dit voorbeeld, toch? Je stelt dan toch een verschil/overeenkomst vast tussen een toestand met medicatie en een toestand zonder medicatie? Ik begrijp je voorbeeld van de term ''verband'', ik vind het echter lastig wat nu de precieze betekenis is.
Bedoelen ze met ''in verband met elkaar beschouwen'' dat je kijkt naar wat twee dingen/zaken met elkaar te maken hebben? Oftewel wat ze gemeen hebben of wat verschillend is?
Amadea
9 jaar geleden
Als het over gevoel gaat is het niet mogelijk objectief te vergelijken. Naar gelang je stemming kan het per dagdeel zelfs verschillen hoe iets voelt.