Waarom hebben wij de letter x als we ook de k en de s hebben?

En die vraag kan natuurlijk ook andersom gesteld worden en voor andere letters zoals de c en de h voor de g.

Ik weet overigens dat de vraag al een keer gesteld is, maar daar was nog steeds geen duidelijk antwoord op gekomen. Er staat wel dat het vanuit het Griekse alfabet is, maar dat is nog steeds geen verklaring waarom we dat tegenwoordig niet allang veranderd hebben.
(Aangezien Nederlanders goed zijn in tradities veranderen).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders kunnen we geen x x x ( kusjes) onder een mailtje zetten ;-).

Het beste antwoord

Natuurlijk komt bij taalvernieuwing dit onderwerp van tijd tot tijd wel aan de orde. Voor dit soort taalvernieuwing blijft men huiverig. Taal is tenslotte ook een cultureel erfgoed. Als men de spelling al te drastisch gaat veranderen wordt datgene dat in het verleden geschreven is steeds onleesbaarder.

Uit het dossier van onze taal:
"Een andere veelgehoorde redenering is dat spellingsvernieuwing leidt tot onleesbaarheid van oudere auteurs. Als wij met ons allen anders beginnen te schrijven, dan leest over vijftig jaar niemand meer in het werk van Mulisch of Möring, precies zoals nu iedereen vreselijk wordt afgeleid van het lezen van P.C. Boutens en Frederik van Eeden door alle malle menschen en zoovelen die deze auteurs neerschreven".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, dit is tenminste een antwoord!
Al snap ik nog niet helemaal waarom ze dan tóch de 'sch' en de 'oo' weg hebben laten vallen, als dat veranderen de taal zoveel beïnvloedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Destijds heeft men dit niet voorzien. Nu weet men wel meer welke gevolgen taalveranderingen (kunnen) hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een opvallend antwoord tussen alle grammatica door. Dit antwoord geeft tenminste duidelijk een reden aan waarom de X niet verdwijnt of de K en de S. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Behalve als letter, wordt de x ook voor andere doeleinden gebruikt.

een onbekend aantal;
24e element in een reeks;
tien bij de Romeinse cijfers;
keer bij vermenigvuldiging;
bij in rechthoekige afmetingen;
vergrotingsfactor bij lenzen;
handtekening van een ongeletterd persoon;
om een keuze aan te duiden;
plek op een plattegrond of diagram.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
x hebben we helemaal niet nodig. Dat komt omdat we latijns schrift hebben, terwijl we een germaanse taal hebben. Een germaans alfabet is er nooit gekomen.