Waarom noemen we een punt waar twee wegen elkaar snijden een kruispunt?

Is "snijpunt" niet de correcte benaming ervoor?
Want een viaduct (waar twee wegen elkaar daadwerkelijk kruisen) is eigenlijk een kruispunt.

Toegevoegd na 15 minuten:
Met kruisen wordt bedoeld: Twee lijnen die elkaar overlappen en elkaar niet aanraken.
Met snijden wordt bedoeld: Twee lijnen die elkaar in hetzelfde veld overlappen en dus een gezamenlijk punt hebben.

Wat wij kennen als een kruispunt is dus volgens mij een snijpunt. En een viaduct zou dus een kruispunt moeten zijn. En toch noemen we een sijnpunt een kruispunt. Waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik noem het liever gewoon kruising, ik bedoel het is leuk als er twee wegen bij elkaar komen, maar om er nu meteen een punt van te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je dat ook altijd, dat je rechtdoor wilt op de kruising, maar dat je auto afslaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Best wel vaak, maar zo zie je nog eens wat van het land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gevaarlijke kruising vlakbij mijn huis heeft gisteren trouwens drie levens geëist. Gelukkig ging met niet op die eis in, maar het was wel even schrikken.

Het beste antwoord

Kruisende lijnen zijn 2 niet evenwijdige lijnen in de ruimte die elkaar niet raken en dus geen snijpunt hebben. Als ze elkaar wel raken hebben ze een snijpunt en heten de dan ook snijdende lijnen. Twee wegen die elkaar "raken" zouden dan ook "snijdende" wegen moeten heten; maar in het spraakgebruik spreekt men van een kruispunt.
Tenslotte noemen we het + teken ook een kruis terwijl het 2 snijdende lijnen zijn. Ook een kruis(beeld) bestaat uit 2 elkaar snijdend lijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Inderdaad, snijpunt is geen goede benaming, het is een punt waar wegen elkaar kruisen, gelijkvloers danwel ongelijkvloers.
14 jaar geleden
Feitelijk historisch toen alle wegen nog gelijkvloers waren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snijpunt is meer gebruikelijk voor twee lijnen die elkaar snijden.
Bredere routes dan is het een kruispunt. Het middelpunt van het het kruispunt is breder dan een punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In verkeer wordt niet zelden gesproken over een(verkeers) knooppunt, een snijpunt heeft toch een ander lading ken ik eigelijk uit de wiskunde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wiskunde is niet mijn ding...........

Een snijpunt [van twee krommen] is in de meetkunde een punt dat op beide krommen [lijnen] ligt. Het is het punt waar de krommen elkaar snijden. Ook meer dan twee krommen kunnen een gemeenschappelijk snijpunt hebben.
Het is dus ieder punt waar een aantal lijnen [ bijvoorbeeld 4 of 6] elkaar raken en dat hoeft niet kruiselings te zijn.
Het kan ook v-vormig of anderszins spits.

Een kruispunt is een gelijkvloers knooppunt tussen twee wegen. Een kruispunt maakt (gelijkvloerse) uitwisseling van verkeer tussen verschillende wegen mogelijk.
Dus linksaf of rechtsaf is mogelijk. Je kan alle vier de richtingen van het kruis kiezen.

Het belangrijkste verschil met een gelijkvloerse kruising is dat op een kruising verkeersstromen elkaar wel kruisen, maar dat er geen verkeer wordt uitgewisseld tussen de wegen die elkaar kruisen. Op autosnelwegen zijn in principe alle kruisingen ongelijkvloers.
Zoals bij viaducten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar... maar... maar... snijden in 1 vlak... bij kruisen raken de lijnen elkaar niet... en... en... Klinkt wel redelijk officieel wat je allemaal zegt. Heb je een bronvermelding die me over de drempel helpt en me helemaal overtuigd?:)
Even vanuit mijn vrouwenlogica:

Snijden is toch iets beëindigen? Wanneer het en snijpunt zou zijn, zou het niet meer doorlopen.
Bij een kruispunt, kruisen de wegen elkaar, maar gaan vanaf dat punt gewoon hun eigen weg weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kruispunt ziet eruit als een kruis en niet als een snij, vandaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet niet van de wiskunde uitgaan bij deze vraagstelling.
Neem het gewoon als woord dat zowel wordt gebruikt in de wiskunde als in het wegennet.
Net zoals haai in de zee en haai in de koffieshop.
Wiskundig gezien heeft een rechthoek immers ook 4 kanten ook al wijkt dat af van de defenitie 4 kant :-)