Dit was het nieuws...of: Dat was het nieuws. Wat is de meest correcte zin om het radio nieuwsbericht mee af te sluiten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

Als je het zelf hebt gezegd zeg je dit was het nieuws. Als iemand anders het nieuws voorlas zeg je dat was het nieuws.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

"Dit was het nieuws" wordt al sinds het begin van de radio gebruikt en is volgens mij de correcte zin.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij ook, maar die andere zin wordt ook heel vaak gebruikt.
Het is beiden in zekere zin correct.
Maar aangezien deze zin wordt uitgesproken ná de nieuwsberichten zou het eigenlijk 'dat' moeten zijn.
'Dit' zeg je eerder over iets dat (nog) aanwezig is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als met 'dit' of 'dat' niet de nieuwsberichten bedoelen maar het nieuwsprogramma, dan zou 'Dit was het nieuws' ook niet kloppen, aangezien het programma dan nog steeds bezig is, en dus is, en niet was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit wordt gebruikt voor iets dat dichtbij is, en dat voor iets dat verder weg is in letterlijke zin.

Maar ook in figuurlijke zin. "Dit" geeft iets meer nadruk, en geeft aan dat het wat meer betekenis heeft dan "dat"

Het is echter allebei correct als afsluiting voor het nieuws.

Zie ook:
http://www.onzetaal.nl/advies/datdit.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevoelsmatig denk ik "dit".. Het suggereert, nabijheid, en de nieuwslezer heeft t net zelf voorgelezen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Dit" is directer en sluit beter aan bij de nieuwslezer. "Dat" is afstandelijker en kan beter gebruikt worden door de presentator.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gaan voor 'Dit was het nieuws'. In 'Dat was het nieuws' verwijst 'dat' toch meer naar iets wat verder van je af staat zoals in 'Dat (wat ik gisteren heb voorgelezen of wat mijn collega voorlas) was het nieuws'. De radio-omroeper zegt bijvoorbeeld wel weer 'Dat was het nieuws' als hij zijn programma voortzet.
Ach ja, ditjes en datjes.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nieuwslezer zal zijn bulletin afsluiten met 'DIT was het nieuws', de luisteraar echter zal zeggen 'DAT was het nieuws', hij heeft immers niets met het nieuws te maken en het ook niet gebracht.