kan deze zin? 'hebt u kinderen' of moet 'hebt' 'heeft' zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik persioonlijk vind hebt mooier dan heeft. ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Persoonlijk hahaha die stond er opeens :o tussen. LOL
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die i(!) pfffffffffffffffffffff

Antwoorden (3)

Ja, die zin kan, 'hebt' en 'heeft' zijn hier allebei mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk is "heeft" derde persoon. Het stamt nog uit de tijd dat je een hogergeplaatste in de derde persoon aansprak: Uw Edele heeft.. Veel mensen vinden nog steeds dat je "heeft" moet zeggen als je beleefd wilt zijn. Mijns inziens is dat al ongeveer een eeuw achterhaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zegt toch ook "hij heeft" "zij heeft" en "het heeft (geregend bv.)".
dus waarom zou u heeft achterhaald zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neig naar " Hebt u kinderen ?" tegen 1 persoon en " Heeft u kinderen" tegen een echtpaar bijvoorbeeld. Maar dat kan een heel persoonlijk gevoelsmatig onderscheid zijn. Hoe dan ook zijn beide juist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Broodjeei,
De voorbeelden die je aanhaalt zijn allemaal in de derde persoon gesteld. Daar is niets mis mee. Achterhaald is het de persoon waar tegen je spreekt (tweede persoon) in de derde persoon aan te spreken.
Vr. gr.
Henkaren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de een of andere manier heb ik in mn hoofd zitten dat u ook 3e persoon is, net zoals hij, zij en het. Daarom ging ik ervanuit dat bij u ook de werkwoordsvorm heeft hoort. Ik denk dat al jaren. Waar ik dat vandaan heb weet ik niet, volgens mij op school geleerd.
Computoon
9 jaar geleden
Dan zou het ook 'u is...' zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tsja, nou zijn er altijd uitzonderingen op de regel natuurlijk. Maar nu ik er zo nog eens naar kijk, naar de reacties (ook de mijne), komt het me inderdaad toch wat vreemd over om u in de derde persoon te zetten. Met bijbehorende werkwoordsvorm. Nou vind ik u hebt nog wat vreemder klinken dan u heeft,, dus misschien houd ik me wel bij u heeft. maar dat is weer wat anders.
Als je het 'normaal' vindt om 'u bent' (tweede persoon enkelvoud) te zeggen in plaats van 'u is' (derde persoon enkelvoud) dan is het consequent om ook 'u hebt' te zeggen in plaats van 'u heeft', om dezelfde reden.

'U hebt' is goed, 'u heeft' neigt naar het ouderwetsche.
Computoon
9 jaar geleden
Heeft is goed, hebt niet. Als je het uitspreekt klinkt hebt trouwens ook heel apart.

Toegevoegd na 23 uur:
Werkwoord hebben:

ik heb
jij hebt
hij heeft
wij hebben
jullie hebben
zij hebben