Moet je een voltooid deelwoord altijd aan het eind van een zin schrijven?

Kwam net ter sprake in een vraag, ik had er echter nog nooit van gehoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
11.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die regel ging volgens degene die daarover begon uiteindelijk slechts over een bijzin. (En zelfs daarvoor geldt die regel niet, want die regel bestaat gewoon niet.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik bij m'n vertaalwerk wel bij voorkeur het voltooid deelwoord achteraan plaats. Ik zat net bijv. deze zin te schrijven: "Het gebruik X is jaarlijks toegenomen sinds 2009." Maar vond het, ondanks dat het niet fout is, toch beter zo: "Het gebruik X is jaarlijks sinds 2009 toegenomen." Het viel me bij de laatste vertaling op dat in het Engels vaak de eerste volgorde wordt aangehouden, maar ik er in het Nederlands de tweede van maak.

Het beste antwoord

Het voltooid deelwoord staat altijd zo ver mogelijk achter in de zin

Toegevoegd na 2 uur:
Het voltooid deelwoord kan ook gebruikt worden als bijvoeglijk naamwoord. (zie laatste bron) Dus heeft iedereen gelijk??

Toegevoegd na 2 uur:
Dus zegt het iets over het woord dat erna komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar. Om even een voorbeeld van een van de andere antwoorden hier te pakken: "Ik heb geleerd aan mijn bureau." is een goede Nederlandse zin. Ditzelfde geldt voor "Aan mijn bureau heb ik geleerd." Een voltooid deelwoord hoeft niet per se altijd achteraan in de zin te staan. Dat het een voorkeurspositie achteraan heeft, wil niet zeggen dat dit noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen lezen bij "voorkeur" vaak "moet".

Andere antwoorden (6)

Ik heb gelezen van niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gelezen van wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoppa, je hebt het zelf al door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de zin staat het voltooid deelwoord 'gelezen' al niet achteraan de zin. Heb je meteen een antwoord op je vraag! Ik snap de minnen niet in ieder geval... Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom, dat was mijn hele bedoeling. Een keer een origineel antwoord op een vraag. Jammer genoeg stank voor dank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep, helaas inderdaad. Je antwoord was m.i. prima in ieder geval. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die het niet gesnapt (!) [hebben: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, van 0 - 3 naar 3 - 3, Goeie Vraag krijgt weer verstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:P Het verstand zit er wel, alleen moet hij bij sommigen nog weer even wakker worden op dit tijdstip denk ik. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had de clou ook even gemist, ondanks mijn eigen reactie en heb dus onterecht gemind. Een echte fout van het systeem, dat je maar beperkte tijd hebt om van gedachte te veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leukste is wel dat je reageert op mijn antwoord met een eigen antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was inderdaad wel komisch, ja. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nu 3-3, dus 3 personen kennen geen Nederlands, zijn dronken of slapen al. Ik zal er ff 4-3 van maken, + dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha mensen die hier een min gegeven hebben zijn dus gewoon te dom om dit te begrijpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van 5-5 naar 6-5 :P Wordt nog spannend hoe de eindstand is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon een + dit is gewoon een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg origineel antwoord! :) +1
Amadea
12 jaar geleden
Ik vind het absurd dat dit door de moderatoren als "antwoord" gezien wordt. Hoezo kennisvermeerdering? En dan ook nog eens beweren dat mensen dom zijn als ze het "antwoord" niet begrijpen. Hier leert toch helemaal niemand iets van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is gewoon een prachtig voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het echt geniaal om de vraagsteller uit te lokken zelf een antwoord te geven!
En het is nog goed ook, dus +!
;-) (Echt komisch!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is wellicht wat kort voor iemand die de clou mist, maar op zich demonstreert het de zaak prachtig, dus is het een goed antwoord.
nee (;
Het is wel ik heb geleerd.
Ik heb gegeten.
enz,
maar het kan ook zijn:
Ik heb geleerd aan mijn bureau.
Ik heb gegeten aan de keukentafel.
Dus het hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had er nog nooit van gehoord dat je een voltooid deelwoord altijd aan het eind van een zin moet schrijven.
Kijk, ongeveer dezelfde zin, maar met het voltooid deelwoord in het midden van de zin.
Nee dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dit is een samengestelde zin, in principe twee zinnen dus en als je die ontleed staat hij wel achteraan, haha. Je hebt gelijk hoor! Maar het voorbeeld is fout.
idd zo heb ik het ook geleerd
En is meestal opgebouwd uit GE-IK vorm
b.v.
ik heb de laatste trein GEmist
Zo ver mogenlijk achterin de zin kan ook zo uitkomen dat het voltooid deelwoord in het midden van de zin staat of b.v. als tweede woord,hangt van de opbouw van de zin af.
Daarvoor is het ook ZOVER mogenlijk achterin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft niet zover mogelijk achterin: "Ik heb de trein gemist vanwege gladheid"
"Ik heb de trein vanwege gladheid gemist"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de tweede manier mocht echt niet op school,mijn leraar nederlands gaf er punten aftrek voor!
Met de uitleg 'net als veel andere schrijfwijze in de ned taal word het algemeen geaccepteerd' maar zoveel mogenlijk achteraan is de enige juiste manier om een voltooid deelwoord in een zin te gebruiken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verstokte taaltheoreet zonder enig gevoel voor de werkelijkheid dus. En hij heeft het gewoon ook niet bij het rechte eind. Er is misschien een *voorkeur* voor het aan het eind zetten, maar dat is nog geen *regel*.
Nee, dat hoeft niet.
Ik zie bij de link hierboven bijvoorbeeld een voorbeeld staan, waarbij gesteld wordt dat het voltooid deelwoord altijd zo ver mogelijk achterin de zin staat:
- Ik ben om twaalf uur in slaap gevallen.
Maar het kan ook zijn:
- Ik ben in slaap gevallen om twaalf uur.
Er is dan wel een klein accentverschil. Bij de tweede zin ligt de nadruk iets meer op de tijd.
In de meeste gevallen zal het overigens inderdaad wel zo zijn dat het voltooid deelwoord zo ver mogelijk achter in een zin staat, al kan er nog vanalles achter gezet worden (bepalingen of zo, weet even niet meer hoe het heet)
Bijvoorbeeld
We hebben foto's gemaakt.
We hebben foto's gemaakt voor de website.
We hebben foto's gemaakt met ons nieuwe toestel.
En natuurlijk kan er ook een bijzin achter komen, maar dat is wel logisch:
We hebben foto's gemaakt, omdat we later een herinnering wilden hebben aan deze mooie dag.

En dan is het ook nog zo, dat de werkwoorden zijn en worden vaak kunnen worden omgewisseld met het volt. deelw.
Ofwel:
En dan is het ook nog zo, dat de werkwoorden zijn en worden vaak omgewisseld kunnen worden met het volt. deelw.

Nog een voorbeeld:
Ik vind dat ik lekker ben opgeschoten
Ik vind dat ik lekker opgeschoten ben.

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest
Ik hoop dat ik duidelijk geweest ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik dus met 'de opbouw van de zin' in mijn antwoord.
Maar de regel is echt' zo ver mogenlijk' achterin zo leer je het ook op school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond jouw antwoord ook niet fout hoor, maar eigenlijk was mijn antwoord meer een aanvulling. Bij mijn laatste twee voorbeelden is er eigenlijk geen betekenisverschil, en toch kunnen beide varianten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik ben in slaap gevallen om twaalf uur" is naar mijn mening niet correct, misschien gebruiken we dat tegenwoordig wel, en is het algemeen geaccepteerd, maar het is toch echt (naar mijn mening) "Ik ben om twaalf uur in slaap gevallen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, gevallen is hier het voltooid deelwoord en moet dus zo ver mogenlijk achteraan staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men het zo gebruikt en het geaccepteerd wordt, is het gewoon niet fout.
Nee, dat hoeft niet, maar het is wel beter Nederlands om de persoonsvorm vóór het voltooid deelwoord te schrijven.
Bijvoorbeeld: men denkt dat hij heeft gestudeerd i.p.v. gestudeerd heeft.
Dit is echter niet toepasbaar op alle soorten zinnen.