Waarom zegt men voor ruimten die meestal niet op de begane grond zijn het voorzetsel 'op ...' en voor ruimten op de begane grond 'in ...' ?

Dus bijvoorbeeld wel 'op de slaapkamer, op de badkamer, op zolder' etc., maar waarom kunnen we dat niet zeggen bij 'in de keuken, in de garage, in de bergruimte, in de kelder' enz.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik zeg bij alle ruimten 'in' !
Is hier wellicht sprake van een of ander dialect ?
kierkegaard47
9 jaar geleden
Ikzelf heb het wel over 'in de slaapkamer' en 'in de badkamer', niet 'op'. Misschien verschilt dit soort taalgebruik ook licht per regio ? Wèl zeg ik 'op zolder', maar dat is misschien wel omdat zolder waarschijnlijk afgeleid is van 'zoldering' en het te vinden voorwerp dan dáár nog weer bovenop staat ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha ; goeie. Nooit over nagedacht, maar je hebt gelijk. Met uitzondering van '; in de badkamer' boven en ' op de wc' beneden.
kierkegaard47
9 jaar geleden
hmmm... zie nu dat ik in mijn vorige reactie niet zorgvuldig geformuleerd heb. "maar dat is misschien wel omdat zolder waarschijnlijk afgeleid is van ‘zoldering’ " : <--- daar bedoel ik niet dat dat waarschijnlijk zo is, maar dat ik me afvraag of het zo zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De zolder is gewoon een verdieping en daar ben je OP. Idem voor vliering, overloop etc.. Maar badkamer en slaapkamer ben je IN.
Je bent ook IN de wc (maar ws OP de pot, vandaar ook OP de wc).
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Hangt af van hoe ik het zeg.
Dat ligt op mijn slaapkamer.
Mijn bed staat in de slaapkamer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke vraag! Inderdaad: 'op de keuken, garage of woonkamer' heb ik nog nooit iemand horen zeggen.
'In of op de slaapkamer, badkamer' etc. wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij is 'op zijn kamer' en hij is 'in zijn kamer' hoor je allebei. Ik heb altijd het gevoel bij 'op' zijn kamer dat die kamer dan tamelijk klein is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik iets in de wc zet, doe ik eerst de deksel omhoog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gebruik van het woord "op" bij andere ruimtes dan de zolder, lijkt me inderdaad regionaal taalgebruik of iets dergelijks.
Ik ben ook altijd IN de slaapkamer en de badkamer. (ben opgegroeid in Midden-Nederland). Noordelijk misschien? Ik weet wel dat men daar ook OP bed gaat...
Amadea
9 jaar geleden
Je gaat op je bed liggen, en trekt het dekbed over je heen. Dan lig je daarna dus onder je dekbed op bed.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Hmmm.... na het lezen van de reakties realiseer ik me dat ik inderdaad mijn spulletjes 'op zolder' zet. (zonder lidwoord ! Dus geen "Op _de_ zolder". En dat is ook vreemd.) Dit verdient inmiddels en 'goeievraag'-punt van mij !
kierkegaard47
9 jaar geleden
Agreed, ook een + van mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij ons is het:
"Hij zit..."
in de living,
in de slaapkamer,
op mijn/zijn kamer
in de studeerkamer
opt toilet
op zolder
in de kelder
in de keuken
op de eerste verdieping, op het gelijkvloers, op de kelderverdieping of gewoon "op de -1" als het om een groot/algemeen gebouw gaat etc... Dus het lijkt me niet dat het ligt aan waar de kamer zich nou precies bevindt. Wel of het gaat om een etage aan te duiden (wat de zolder in feite ook is) en lijkt het toilet een uitzondering te zijn, want ook het boek ligt bij ons op het toilet, dus het gaat 'm volgens mij niet of je nou wel of niet op de pot zit en het boek ligt toch wel degelijk op de toiletvloer. Ook kamer lijkt mij een uitzondering te zijn als er een bezittelijk voornaamwoord gebruik wordt maar ik vermoed dat dat is omdat de kamer dan multifunctioneel gebruikt wordt. Maar we zeggen: "Het boek ligt..."
in de living
op de slaapkamer
op mijn/zijn kamer
in de studeerkamer
opt toilet
op zolder
in de kelder
in de keuken Dus in dat geval lijkt gewoon de slaapkamer er als uitzondering bij te komen.

Antwoorden (2)

omdat de "op"kamers bovenop liggen, je moet ervoor naar boven.

Toegevoegd na 54 seconden:
voor de kelder moet je naar beneden, dus IN de kelder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je antwoord klopt niet. Het heeft er niets mee te maken of een ruimte beneden of boven ligt. Het minnetje is overigens niet van mij afkomstig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt inderdaad niet, het is niet omdat een living boven is dat ik op de living zeg. En ook niet omdat de slaapkamer beneden is dat ik niet op de slaapkamer zeg (igv een voorwerp).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu heb je het over voorwerpen en dan bepaald het voorwerp het. Maar dat was niet de vraag en ook niet mijn antwoord.
Het voorzetsel wordt bepaald door de mogelijkheid waarop je die plek kunt gebruiken. In het gebouw, op de afdeling. In het land, op het eiland. Op school, in de klas. Op de bres staan, in de bres springen.
Je bent in de badkamer, en zit op de wc. Je kunt niet in de zolder zijn, maar wel in de zolderkamer. Je kunt op kamers wonen op een zolder.

Het gebruik van 'in' en 'op' wordt niet bepaald door het op de begane grond of op een verdieping zijn. Ook in de kelder ga je op de hometrainer oefenen. De beweging die er volgens de vroegere naamvallen in zit maakt het verschil uit. Wanneer jij in jouw slaapkamer aan het leren bent dan zit jij in jouw kamer en niet erop.

Er zijn ook combinaties waarin beide voorzetsels mogelijk zijn, bijvoorbeeld op / in de leeftijd van, en op / in de eerste plaats.
De keuze voor 'in' of 'op' ligt in veel gevallen vast, zonder dat die keuze door middel van officiële taalregels te verklaren is.
Amadea
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De regel is dus dat er geen regel is ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'Op de eerste plaats' en 'in de eerste plaats' lijken mij niet dezelfde betekenis te hebben, toch?
Amadea
9 jaar geleden
Niet in alle gevallen, maar wel wanneer het om een opsomming gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan lijkt het mij (louter gevoelsmatig) nog steeds dat 'op de eerste plaats' enkel op gaat voor een 'fysieke' opsomming en 'in de eerste plaats' voor elke andere context waarbinnen je een opsomming maakt, als je dat al zo wilt noemen. Maar mijn gevoel zal dan wel fout zitten.