Is het 'don't you dare to walk away' of 'don't you dare walk away' ?

Dus met of zonder 'to'.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn gevoel zegt het eerste, maar ik kan er geen goede reden voor vinden. De tweede klinkt gewoon niet goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, het loopt niet... grammaticaal mag en kan beiden...
Maar het is: Waag het niet om weg te lopen. vs. Waag het niet weg te lopen....
Amadea
9 jaar geleden
Zonder 'to' - dé aanduiding dat het volgende een werkwoord is - zou het moeten zijn: Don't you dare walking away.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
het tweede is zeer gebruikelijk en heeft de voorkeur
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dacht ik ook. Misschien taalkundig niet helemaal juist, maar wel het spraakgebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt mij ook dat gewoon beiden juist zijn.

Het beste antwoord

Het is 'Don't you dare to walk away from me'. Je kan ook zeggen 'Don't you dare walking away from me'.
De andere optie die je gaf, 'Don't you dare walk away from me', is fout. Het komt wel eens voor in spreektaal, maar het is grammaticaal fout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

naar mijn idee: don't you dare to walk away
ik heb dit heel vaak in films gehoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is eigenlijk het zelfde als 'bij ons': 'Waag het niet om weg te lopen' en 'Waag het niet weg te lopen'. Zeker in een kwaaie bui zul je eerder het tweede zeggen...