Wat is het verschil tussen een feest en een partij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
8.5K
Rieneke1
9 jaar geleden
Zoiets als het verschil tussen een ijskast en een koelkast.
Gewone mensen geven een feest, de adel geeft een partij ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is ook streekgebonden, vroeger gaf ik een feestje als ik jarig was, en in onze oude stad ook, bij mijn kinderen op school nu, aan de andere kant van t land, worden partijtjes gegeven, en dat heeft niks met adel of zo te maken, want het zijn gewoon feestjes :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier(randstad) zeggen we alleen partijtje als je een kinderfeestje bedoelt. Koekhappen, en limonade drinken en dat soort dingen doe je op een partijtje. Op een feestje drink je biertjes. Zou het echt grappig vinden als een volwassen persoon aangeeft dat hij een partijtje geeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Je ziet in cafés en uitspanningen en dergelijke vaak staan ‘ook te huur voor feesten en partijen‘. Maar wat is dan het verschil tussen een feest en een partij? Dat is er nauwelijks. Een verschil in gebruik hooguit: kinderen geven een verjaardagsfeestje of een partijtje. Een volwassene toch eerder een feest of feestje. Maar er zijn ook wel (‘bekakte’?) kringen waarin juist partij gebezigd wordt. Hoe tautologisch ook: feesten en partijen is gewoon een staande uitdrukking. Net als nooit ofte nimmer, gratis en voor niets, enkel en alleen, blij en gelukkig, eenzaam en alleen, voor eeuwig en altijd etc." Van http://forum.fok.nl/topic/1816253, de bron is offline.

Antwoorden (3)

Het zijn op zich synoniemen van elkaar. Maar partij kan ook "politieke groepering" betekenen, of "vel bladmuziek", of als je partij kiest voor een ander dan neem je het op voor die persoon.
Dus als uit het zinsverband niet duidelijk blijkt welke betekeniss van 'partij' bedoeld wordt, is het duidelijker het woord 'feest' te gebruiken.
Amadea
9 jaar geleden
In de horeca is een partij een groep mensen, of ze nou iets te vieren hebben of niet. Een feest is ook een partij, maar dan is er wel iets te vieren.
bamibal
9 jaar geleden
De vraag gaat over het woord partij in de betekenis van een gezellig samenzijn.

Een feest is een vrolijk samenkomen van een groep mensen om iets speciaals te vieren. Een partij is precies hetzelfde, alleen zonder een speciale reden. Alleen maar om het gezellig samenzijn. Een ´feest´ is een viering van een speciale gebeurtenis, of dag.

Alleen als je de reden er bij geeft, kan een partij ook een feest zijn. In samengestelde woorden. Een trouwpartij, een kinderpartij enz.
`Een partij` op zich is nooit een feest, al kan het natuurlijk wel een feestelijke boel worden...