Waar komt de term: "Blokletters" vandaan?

Er werd vroeger op school een keer verlangd iets in blokletters te schrijven. Ik had geen flauw idee wat het was en besloot iets geschreven in vierkante letters in te leveren, wat mij op een standje van de leraar kwam te staan. Inmiddels weet ik wel wat er bedoeld wordt met blokletters, maar waar komt die term eigenlijk vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Het beste antwoord

Dit heeft met de geschiedenis van de boekdrukkunst te maken.
Toen de boekdrukkunst werd uitgevonden drukte men eerst boeken met de blokdruktechniek. Dat hield in dat een complete pagina werd uitgesneden uit een blok hout. Het drukken duurde erg lang en het blok hout werd weggegooid als de pagina gedrukt was. Als er een fout was gemaakt, moest de complete pagina opnieuw worden uitgesneden.

Johannes Gutenberg vond rond 1455 een techniek uit om sneller boeken te drukken Dit deed hij met behulp van letterblokken van losse metalen letters. Die lettes konden in grote hoeveelheden worden gemaakt en konden steeds opnieuw gebruikt worden.
Door de letterblokken in vaste regels te plaatsen kon een hele bladzijde tegelijk afdrukken.
Men ging ook schoolboeken met deze letterblokken drukken. Hier komt de naam ‘blokletters’ vandaan.
Blokletters zijn dus drukletters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het papieren tijdperk moest je vaak een letter per blokje invullen. Hierdoor is de naam blokletters erin gekomen. (blokjes zie je nu nog bij de postcode op een ansichtkaart soms)