Wat is de benaming voor een woord of voorwerp vaker zien nadat je het woord of voorwerp voor het eerst gezien hebt?

Bijvoorbeeld: Je ziet voor het eerst een roze flamingo. Maar daarna valt het je op dat je die roze flamingo's vaker gaat zien.

Wat is hier de benaming voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Dat heet het Baader-Meinhof-fenomeen

Toegevoegd na 4 minuten:
"Priming" komt ook in de buurt.
bamibal
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, is geen benaming voor, Die roze flamingo komt niet vaker voor dan voordat je er op werd gewezen. Maar nu dat wel is gebeurd heeft hij je aandacht. Net zoals zwangere vrouwen(of vrouwen die zwanger willen worden) overal zwangeren en positiekleding zien, en mensen met een bepaalde aandoening ineens mensen ontmoeten met die aandoening of mensen kennen met die aandoening
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Dit is géén waardevol antwoord op de vraag, vind ik. Die benaming is er namelijk wel: het Baader-Meinhof-fenomeen of de Frequency Illusion.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook de uitdrukking "blauwe eend!"(2CV) wordt wel gebruikt.