Wat is het verschil tussen meedogenloos en onverschillig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Antwoorden (4)

Meedogenloos is zonder mededogen, dus zonder zich in te voelen wat je aanricht (psychopaat dus)
onverschillig is als het je niet interesseert. Het maakt je niet uit of het regent of niet, je zit toch binnen... Het maakt je niet uit...

Dus die twee zijn toch heel erg verschillend hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Hier ben ik het dan weer een keertje niet mee eens. Je hoeft geen psychopaat te zijn om medogenloos te zijn.
In het zakenleven, trouwens ook in de sport, moet je soms medogenloos zijn om boven de ander uit te steken.
Onverschillig is niet belangstellend en ongeïnteresseerd.
Meedogeloos is totaal geen rekening te houden met het verdriet dat anderen wordt aangedaan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iets je onverschillig laat dan doet het je niets, het maakt je niet uit. Het kan je bijvoorbeeld niets schelen dat je ontslagen bent, of je huis afgebrand is, of dat er iemand in de vaart ligt te verdrinken.
Je bent meedogenloos als je iemand ontslaat omdat hij onbeleefd tegen je was, je het huis van de buren in de brand steekt of dat je staat te juichen als iemand aan het verdrinken is.
Bij onverschilligheid gaat het dus om dingen die jou of anderen overkomen, bij meedogenloosheid gaat het om dingen die je anderen aandoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meedogenloos (bn):
barbaars, genadeloos, gewetenloos, hard, hardvochtig, harteloos, keihard, koud, niets ontziend, onbarmhartig, onbewogen, ongenadig, ongevoelig, onmeedogend, onverbiddelijk, onvermurwbaar, spijkerhard, streng, vastberaden, wreed.

Soms kan het nodig zijn om medogenloos te zijn, d.w.z. keihard een beslissing te moeten nemen.
Je kind kan nog zo zeuren ergens om, maar jij zegt medogenloos dat het niet gebeurt, punt uit.

Onverschillig is soms erger:
Dan laat jij dat kind snoepen en doen wat ie wil, het kan je helemaal niet schelen wat de gevolgen zijn.......

onverschillig (bn):
apathisch, achteloos, gedesinteresseerd, harteloos, ijskoud, indifferent, flegmatiek, kalm, koel, koud, laconiek, laks, lauw, lusteloos, nonchalant, onachtzaam, onbekommerd, ongeboeid, ongevoelig, ongeïnteresseerd, onoplettend, sloom, slordig, traag, zorgeloos