Hoe noem je zo'n tak waar een zak aan het eind aan vastgebonden zit?

Ik kan er maar niet opkomen. Zoiets dat je als kind zijnde interessant en leuk vind. De tak draag je dan via je schouder, in je hand.

9 jaar geleden
in: Taal
7.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De knapzak is van oorsprong een doek met verzamelde etenswaren. Vanuit religieus standpunt was de stok zelf ookwel een staf (oneerbiedig: wandelstok) van pelgrims. Mensen onderweg naar een bedevaart of deelnemend aan. Later werd het ook wat mythologischer. Stripfiguur Douwe Dabbert droeg er bijvoorbeeld ook een met magische spullen. Bronnen:
- knapzak-wikipedia

Het beste antwoord

Dat heet een knapzak.
Plaatje bij antwoord
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
plusje
En als je Douwe Dabbert bent, kan je er prima uit leven :)
milenaa
9 jaar geleden
Het is wel wat ik bedoel, maar het zegt me helemaal niets meer... Ben ik zooo oud? : O
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het wordt ook wel een rans of een ransel genoemd. Zegt dat je misschien wat?
milenaa
9 jaar geleden
Ook niet... misschien is er nog een woord voor dat enkel in het noorden gebruikt wordt? Of enkel door kinderen... Maar dat lijkt me stug.. het ligt vast aan mijn hoge leeftijd (24 jaar)
Ritsuka
9 jaar geleden
24 jaar is niet oud?
Cryofiel
9 jaar geleden
@Lies12, een ransel is een rugzak, geen knapzak.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ransel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Knapzak
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Milenaa, ik betwijfel of het al dan niet kennen van een knapzak iets met ouderdom te maken heeft (ik ben dertig en ik ken het), maar meer of je het ooit in je leven bent tegengekomen.
Hetzij in het echt of via verhalen/films/strips/wat dan ook.
Twee bronnen uit mijn jeugd om het te kennen waren Douwe Dabbert met zijn magische knapzak, en het bordspel 'De schat en de sleutel', waar de knapzak een van de uitrustingstukken was.
Cryofiel
9 jaar geleden
Een knaptak.
Ritsuka
9 jaar geleden
het is een stok met een geknoopte zakdoek, die combi heet een knapzak
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tja wimkees, het leuke aan een knapzak is dat iedere tak die je tegenkomt kan dienen. Je draait je bezittingen in een doek, knoopt die aan een stok of tak en je bent weg. Dus het heeft geen speciale naam.
Maare, ik vind knaptak wel leuk gevonden hoor, Cryofiel!

Andere antwoorden (1)

Dat is een knapzak.