Is het nu ik zit onder een sport of ik zit op een sport?

Ik hoor geregeld mensen zeggen dat ze onder een sport zitten. Dat vind ik niet fijn klinken. Ik gebruik altijd het woord OP. Is het gebruik van deze woorden (op/onder) afhankelijk per gebied in Nederland? Wat is juist? Hoe zou ik het evt. anders kunnen zeggen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Taalkundig is het correct om óp een vereniging te zitten, ín een klas, óp een school, óp een afdeling, ín een organisatie. Het voorzetsel onder kan ik niet plaatsen in deze betekenis. Alleen 'onder ede staan' is een bestaande uitdrukking. Als jij in een vast groepsverband gaat voetballen of tafeltennissen, dan zit je op een voetbalvereniging danwel pingpongvereniging. Ik speel in een orkest, en zit daarom op een muziekvereniging.

Ik vind ook op beter klinken. Of het nou goed of fout is weet ik niet. Je kan zeggen ik doe aan een sport of ik beoefen die sport.

Het is: ik zit op een sport je zou ook kunnen zeggen; ik doe aan een sport!

Volgens ABN is het: op een sport zitten. Zou kunnen dat het regio gebonden is: ik heb er nooit van gehoord eerlijk gezegd. Je zou ook kunnen zeggen: ik sport.

Hier in Brabant zit je onder voetbal, ik had hier ook nog nooit van gehoord, toen ik nog boven de rivieren woonde. Het is dus streek gebonden, mijn gevoel zegt dat je óp een sport zit net als dat je óp school zit. Maar mijn lerares op de kleuterschool (limburg) schreef weer. veel succes óp klas 1........ wat weer ín klas 1 moet zijn. toch?

Ik vind onder een sport zitten ook heel raar klinken. Het is dan ook geen correct nederlands, maar een dialect.

Ik beoefen een sport

Als het om de sport van een ladder gaat kan het alle twee!

Het best lijkt mij: Ik zit op tennis, volleybal, voetbal, ernz.

Het is allebei niet goed . Ik zit op 'n sport van de ladder of onder de hoogste sport van de ladder . Correct is : Ik zit op sport . Ik zit op zang , ik zit op ballet , ik zit op judo , ik zit op gemengd worstelen . Ik zit nu op hete kolen . Welke analphabeet heeft dat uitgevonden , ik zit onder of op 'n sport ? Ik zit op hete kolen . Ik zit op m'n geld . Toegevoegd na 10 uur: En ik heb per ongeluk ook nog op goeie vraag gedrukt

Toen ik (vanuit het buitenland) naar Arnhem verhuisde vond ik het erg vreemd dat mijn vriendinnetjes "onder" een sport zaten. Ik denk dus dat het streekgebonden is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100