Is er een regel voor also en too?

Ik weet dat het allebei ook betekent. Maar zijn er nog zinnen waar je geen too mag schrijven en wel also of waar je wel also mag schrijven maar niet too?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
7.9K
SimonV
9 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.dailywritingtips.com/what%E2%80%99s-the-difference-between-%E2%80%9Ctoo%E2%80%9D-and-%E2%80%9Calso%E2%80%9D/
SimonV
9 jaar geleden
Nog wat linken, los van de plaats van het woord in de zin, kan ik geen heel groot verschil ontdekken: http://forum.wordreference.com/showthread.php?t=115381&langid=13
http://www.englishpage.com/minitutorials/also.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat "het goede antwoord" in het eerste stukje van de allereerste link staat. De plaats in de zin is leidend; er is geen verschil in betekenis.
SimonV
9 jaar geleden
Omdat er zoveel over gediscussieerd wordt, lijkt er geen eenduidig antwoord te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk zou je ook nog as well eraan kunnen toevoegen. De stijl en vorm is mede bepalend, maar too gebruik je nooit aan het begin van de zin, maar meestal op het eind. Also kan ook op het eind worden gebruikt, maar dat wordt meestal niet gebruikt. Enkele voorbeelden: I also can do that (I too can do that is fout)
I can do that too klinkt beter dan met also op het eind. Zelf gebruik ik dan weer as well. I can do that as well.
Too betekent ook nog teveel. That's too much. Dat is teveel. Dat is het weer geen ook. Maakt het niet makkelijker, maar dat is een kwestie van leren en vooral horen.

Het beste antwoord

Het verschil tussen 'too' en 'also' is een stijlkwestie. 'Too' is spreektaal. Dus in een officieel stuk gebruik je 'also'. Bijvoorbeeld: "We also enclose a brochure".
'Also' is spreektaal en kan je gebruiken bij informelere teksten. Bijvoorbeeld: "We were disappointed too".
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Too is niet alleen ook en wordt zeker niet alleen als spreektaal gebruikt.
Amadea
9 jaar geleden
Je zet het bij het verkeerde antwoord. Ik heb het niet over de betekenis maar leg uit, zoals gevraagd wordt, wanneer het ene en wanneer het andere woord wordt gebruikt.

Andere antwoorden (1)

too kan vertaalt worden met "ook"

also kan vertaald worden met "ook" of "zo ook" afhankelijk van de zin.

een zin kan je met "also" beginnen maar niet met "too"

bijv.

"also, i like to add that i'ts free"

dit kan niet met "too", "too" bevind zich in het midden of aan het eind van een zin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
+