Wat is het verschil tussen eigenwijs en een eigen mening?

Wanneer ben ik eigenwijs als ik voor mijn mening uitkom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Antwoorden (3)

"Eigenwijs" betekent dat je de gewoonte hebt nooit raad van anderen aan te nemen. Dat je aan de eigen mening altijd de voorkeur geeft boven wat anderen van iets vinden.

Een eigen mening hebben is goed maar je niet laten beinvloeden door degenen die uit kennis/opleiding/ervaring meer van het desbetreffende onderwerp weten of je eigen gedachten daaraan niet willen toetsen is onverstandig. Dan ben je eigenwijs, iemand die het altijd beter meent te weten.
Computoon
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Juist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet alle mensen zijn eigenwijs, maar zijn het minstens een aantal keren in hun leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met mijn reactie hierboven bedoel ik dat anderen 'eigenwijs' als etiket op iemand kleven.
Darwin heeft zijn boek pas uitgegeven op het eind van zijn leven, nog steeds vinden mensen hem eigenwijs!
Ook Galileo Galilei werd als eigenwijs bestempeld, terwijl hij de waarheid heel goed kende.
Mijn antwoord lijkt op het eerste antwoord, maar m.i. draait het om de bereidheid argumenten te accepteren. Als je een bepaalde mening hebt en je hebt daar goede argumenten voor, ben je m.i. niet eigenwijs als je de mening van een "ouder en wijzer" iemand niet zonder meer overneemt.
Eigenwijs ben je m.i. pas als die oudere/wijzere met argumenten komt die jij niet kan weerleggen en je blijft tóch bij je mening.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je synoniemen gaat gebruiken is het heel simpel.
Mening = link: http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=mening
Eigenwijs = link: http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=eigenwijs

Een zeer goede vraag aangezien beiden steeds door elkaar lopen en vaak tot twisten leidt.
Veel verstandige mensen die perfect weten 'hoe de vork aan de steel zit' worden vaak eigenwijs verklaard, zonder dat zij het werkelijk zijn. Het zijn gewoon onwetenden die het dan als eigenwijs bestempelen.
Meningen kunnen nooit te bewijzen zijn, anders is het geen mening. Vb, voetbaluitslag 2/0. Hier kan je geen mening over hebben, uitslag is reeds bewezen. Je kan wel een mening hebben over het spelgedrag, of het optreden van de scheidsrechter. Bij dit laatste kan je iemand eigenwijs verklaren, maar is het dan werkelijk wel zo? Het blijft een mening! Als je respect hebt voor een ander zijn mening, zal je het woord 'eigenwijs' niet zo vlug gebruiken.
Zij die de uitslag betwisten zijn in principe eigenwijs, maar kunnen zich vergissen, en zijn het dan niet.
Een persoon die beweert dat de aarde plat is, en daar 100% zeker van is, is in mijn inziens niet eigenwijs. In de ogen van anderen natuurlijk wel.

Om kort te zijn, een menig kan je perfect omschrijven, eigenwijs niet, omdat dit steeds door anderen bepaald wordt, zonder dat men in zijn/haar hoofd kan kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar mijn mening is iemand die beweert dat de aarde plat is het mooiste voorbeeld van een eigenwijs iemand dat je maar kan bedenken.
Alles wat hij/zij beweert kun je weerleggen. Niet met een andere mening, maar gewoon met feiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is een iemand die in God geloofd eigenwijs? Voor gelovigen niet, Voor sommige ongelovigen wel. Eigenwijs is niet altijd -het zijn- maar hoe anderen er over oordelen. Daarom dat ik al verklaarde dat je een mening moeilijk kan vergelijken met eigenwijs zijn, en het ook moeilijk is anderen eigenwijs te verklaren, gewoon maar omdat ze er rotsvast van overtuigd zijn. Eigenwijs is niet tastbaar, het is een oordeel van anderen over anderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat die platte aarde betreft, er is een periode geweest dat mensen die beweerde dat de aarde rond was eigenwijs werden verklaard, Wat ik ook als voorbeeld in mijn antwoord plaatste. In heel veel zaken zal wat vandaag eigenwijs beweerd wordt, morgen het juist andersom zijn.
Als ik 50 jaar beweerde dat er robotten zouden komen zoals wij ze nu kennen, was ik een eigenwijs persoontje. Als ik nu beweer dat er ooit zullen komen met kunstmatige hersenen die de onze evenaren, of nog beter zullen zijn, ben ik bij de meeste nu eveneens eigenwijs. Is het wel zo...?