Duits: wat is het verschil tussen Urlaub en Ferien?

Is er in het Duits een verschil in betekenis tussen de woorden Urlaub en Ferien, of zijn het volledige synoniemen?

Voor zover van toepassing: is er verschil tussen 'vakantie' in de zin van: een periode waarin je vrij hebt genomen van je werk, en 'vakantie' in de zin van: een periode waarin je elders verblijft? (Je zou bijvoorbeeld drie weken vakantie kunnen nemen, en van die drie weken twee weken 'op vakantie' kunnen gaan.)

Extra vraag: zijn er wellicht regionale verschillen in het gebruik van 'Urlaub' en 'Ferien'?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Taal
10.5K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
hetzelfde als tussen 'vacation' en 'holidays'
het ene betreft de vrije periode, het andere de reis zelf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het Engels/Amerikaans is het eerder andersom. Bijv. de periode rond Kerst wordt steevast holidays genoemd, terwijl de meeste mensen gewoon thuis blijven.
Volgens mij zijn Urlaub en Ferien bijna synoniem, maar wordt Urlaub ook gebruikt voor korte vrije periodes, zoals bijv. met Pasen.
Amadea
9 jaar geleden
Urlaub is verlof. Ferien is vakantie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://forum.wordreference.com/showthread.php?t=465601&langid=13 Ook dat is maar net wie je het vraagt.
paulus811
9 jaar geleden
Ik heb zelf een Ferienhaus in Duitsland, maar heb van een Urlaubshaus nog nooit gehoord. Kennelijk is er wel degelijk een verschil (dat ik ook niet ken, dus leuke vraag)

Het beste antwoord

Urlaub betekent een dienst- en werkvrije tijd waar je recht op hebt, in bedrijven, bij de overheid of bij de militaire dienst.
En Ferien is een aantal dagen of weken durende arbeidspauze van een instituut zoals een school, een hogeschool, een gerecht of het parlament.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus en met dank aan Anne Kewitsch
Cryofiel
9 jaar geleden
Dank! Uit de voorbeelden 'Wir fahren nächste Woche in Urlaub" en "Urlaubsfotos" leid ik af dat Urlaub niet alleen het verlof van het werk (bedrijf, overheid, militaire dienst) is, maar ook de vakantie in de zin van: ergens naartoe gaan. Je kunt dus als werknemer drei Wochen Urlaub nehmen, en daarvan nur eine Woche in Urlaub fahren. Correct?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel, ja dat kan. Als werknemer "habe ich Anspruch auf zum Beispiel drei Wochen Urlaub", davon fahre ich eine Woche in (den) Urlaub nach Deutschland, mache drei Tage Ferien auf dem Bauernhof und suche einen Kurzurlaub Angebot für zwei Tage Ferien am Wasser.
Dann bleiben noch vollen zwei Wochen Urlaub übrig zum Haushalt putzen.