Hoe noem je dit (zie uitleg)?

Ik heb een voorwerp die ik belangrijk vindt.
Ik leg hem op een plek neer met de gedachte: "Zo dit leg ik hier neer zodat ik het niet meer kwijt raak"!
Maar op het moment dat ik het nodig heb weet ik niet meer waar ik het neer gelegd heb.

Hoe noem je dit verschijnsel, of heeft dit nog geen naam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
herkenbaar....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, herkenbaar, dat is ook het eerste woord waar ik aan denk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vette plus voor je vraag want is ook heel herkenbaar voor mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo ben ik overigens mijn originele XP installatie CD rom kwijtgeraakt, en heb hem nog steeds niet teruggevonden :-/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
had mijn vriendin precies zo. de XP cd zo goed opgeborgen, dat ze hem niet meer kon vinden. zat in de doos van de computer

Antwoorden (16)

Een geheugen als een vergiet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verstrooidheid,alle drukke mensen hebben daar last van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeetachtig.
Korttermijngeheugen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor dit zwaar irritante, en herkenbare verschijnsel is bij mijn weten geen specifieke naam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te goed opbergen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft niks te maken met vergeetachtigheid of dementie. Er is vast een naam voor, maar die weet ik niet. Wel heb ik een mooi voorbeeld; een vriendin van mij zou 's avonds met me mee gaan naar de kroeg. Toen heeft ze eerder op de dag bedacht om haar buskaart ,die ze normaal niet gebruikt, op de badkamer te leggen. Haar gedachtengang was op dat moment; voordat ik wegga poets ik mijn tanden,dus zie ik die buskaart. Kort voordat we zouden vertrekken heeft ze haar hele huis afgezocht naar die buskaart. Uiteindelijk ging ze naar boven om tanden te poetsen en zag hem daar. Op dat moment kon ze niet meer bedenken waarom ze het eerder die middag nou zo handig vond om die buskaart op de badkamer te leggen. Zelf heb ik deze dingen ook regelmatig; een belangrijk papier waarvan ik weet dat ik dat over 3 maanden nodig heb, leg ik dan op een plek die mij op dat moment heel handig lijkt. Drie maanden later zoek ik me een rotje om het te vinden; en kan me niet meer voorstellen dat die plek toen zo slim leek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo herkenbaar ! +1
Ik denk niet dat dit al een naam heeft, maar ik heb wel een theorie bedacht hoe het zou kunnen komen. Ik heb er zelf namelijk ook regelmatig last van.

Zodra ik een zogenaamd handige plek bedenk om het voorwerp te bewaren, ben ik er helemaal zeker van dat ik het niet kán vergeten als ik het daar neer leg.
Ik bedenk dan dat zodra ik het daar neer leg, ik het daar vanzelf tegen kom zodra ik het nodig heb, en er dus niet meer speciaal aan hoef te denken om het te onthouden.

En daar zit nou het knelpunt: ik vergeet het, juist omdat ik er zeker van ben dat ik het vanzelf terug zal vinden!

Als ik bijvoorbeeld in bed lig, de volgende dag iets belangrijks nodig heb en opeens bedenk dat het op een plek ligt waar ik het niet makkelijk zal kunnen vinden, ben ik dat de volgende dag echt niet vergeten.
Dan doe ik moeite om het te onthouden, terwijl ik het met mijn eerste voorbeeld juist bewust vergeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alzheimer Light noemen ze dat bij ons in de familie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een van deze woorden ?
Afwezigheid van geest, in gedachten verdiept, onoplettendheid, gedachtenloos, onaandachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat is ook herkenbaar. maar de vragenteller bedoelt als je het juist bewust opgeborgen heb. die min is niet van mij
Blinde plek vind ik wel een mooie nieuwe naam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet hoe het heet, ik kom er nu alleen even niet op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele lichte vorm van Amnesie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Duits heet zoiets "verlegen" letterlijk: "verkeerd wegleggen." Zo'n woord hebben we niet in het Nederlands. Het Duits-Nederlands woordenboek van Van Dale geeft als voorbeeld van het gebruik van "verlegen" (in deze betekenis): Ich habe meine Brille verlegt. En men moet het dan ook doen met de vertaling die genoemd woordenboek geeft: ik heb mijn bril ergens neergelegd en ik kan hem niet meer terugvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorwerpen die belangrijk zijn, en die je daarom heel goed
opbergt , kan je niet meer terugvinden, omdat je het te
goed opgeborgen heb.
Dit overkomt mij ook vaak.
Maar ik geloof niet dat er een naam voor is.