Is 'Een kloppend hart' een pleonasme?

Met een pleonasme zeg je met twee keer hetzelfde met twee verschillende woorden. Een pleonasme gebruik je om een eigenschap van iets te benadrukken (groen gras, natte regen, witte sneeuw ect.)

Is 'een kloppend hart' ook een pleoasme omdat het orgaan in je hart altijd klopt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1K

Antwoorden (1)

Nee hoor,dat is geen pleonasme.want "hart"betekend niet ook automatisch kloppend.
Een dood hart is nog steeds een hart ,maar klopt niet.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dit klopt dan weer wel :-)
niko
9 jaar geleden
(^_^)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Ivana
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt als een bus, zeg maar.