Wat moet ik doen om Nederlands zoals een moedertaal te kunnen spreken?

Hallo, Ik heet Mertkan en ik ben een twentigjarige Turk die in Istanboel (in Turkije) is geboren en nu daar woont. Mijn moeder is in België geboren en ze heeft mij ook een Belgische burger gemaakt wanneer ik klein was. Maar in Turkije is er niemand met wie ik Nederlands kan spreken. (Behalve mijn moeder, natuurlijk.) Ik spreek Nederlands zo vaak met haar, maar onze praatjes zijn bijvoorbeeld erover dat ik mijn kamer moet opruimen, etc. Dus, mijn Nederlands is beetje goed, maar niet goed als een moedertaal. Integendeel ben ik echt bang voor de huidige politieke situatie in Turkije (de stijging van het religieuze conservatisme enz) en dat is waarom ik niet meer in Turkije wil wonen. Maar wanneer ik naar België immigreer, moet ik Nederlands als moedertaal spreken om Vlaminge vrienden te kunnen hebben en ook om in België een arbeid te kunnen vinden.

Eigenlijk kan ik wel zeggen dat ik aanleg heb voor de vreemde talen, bijvoorbeeld kan ik wel Frans en Engels ook spreken. Maar Nederlands ziet beetje moeilijk uit voor mij omdat er geen goede boeken in Turkije zijn, die mij deze taal kan leren. Wat moet ik doen om Nederlands zeer goed te kunnen spreken?

Toegevoegd na 1 uur:
Intussen, hartelijk gefeliciteerd voor de wedstrijd met Spanje!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
2.9K

Het beste antwoord

Beste Mertkan, ja het is heel jammer dat Turkije op deze manier finaal naar de knoppen gaat. Het was een leuk land maar dat wordt steeds minder. Maar om op je probleem te komen, hier is een link van 44 gratis Turks-Nederlandse lessen op internet. Er zijn ook uitspraakoefeningen bij dus met klank. Ik denk dat je er veel aan zult hebben. Ik vind die lessen van Polyglott zelf erg goed. Veel succes ermee (en wegwezen daar voor het te laat is).

http://www.internetpolyglot.com/lessons-tr-nl

Toegevoegd na 2 minuten:
Zoek in Istanbul ook mensen die Nederlands spreken en vraag of ze met je willen oefenen. Er moeten heel veel Turken zijn die Nederlands kennen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel bedankt voor uw advies! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Awelley, je zou ook eens kunnen informeren bij de Nederlandse ambassade.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een goede website met deels gratis en deels betaalde oefeningen is www.margoo,be De website is gemaakt door een Vlaamse docente, dus gedeeltelijk ook op de Vlaamse situatie toegespitst. Succes. (NB. Ik ben zelf docente NT2 en ik wil je complimenteren met in elk geval je geschreven Nederlands.)
Antoni
9 jaar geleden
Er zit nooit een komma in een domeinnaam, dus www.margoo.be zal de juiste URL zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die website gebruik ik nog om mijn woordenschat op te frissen, heel bedankt voor uw advies! :)

Andere antwoorden (1)

Een maar leuke educatieve tips:
Lees (jeugd)boeken in het nederlands samen met een luisterboek erbij. Zo hoor je de juiste klank en tegelijkertijd lees je mee. Jeugdboeken zijn wat makkelijker opgesteld, op die manier geniet je ook van het verhaal tijdens het leren.

Volg een Nederlandse serie of film met ondertiteling. Bij de meeste dvd's is het mogelijk om een een Nederlandse ondertiteling in te stellen. Zelfde verhaal: je hoort de klank en je leest tegelijkertijd mee.