Wat is het tegenovergestelde woord van overdrijven?

Naar mijn mening bestaat het niet of ben ik er niet van op de hoogte.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
21.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overdrijven is een werkwoord, bedoel je het werkwoord of bedoel je het woord overdrijving? het is onduidelijk, vandaar ook de overigens interessante discussie hieronder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb je vraag als goede vraag gemarkeerd, met als reden dat je vraag heel wat los maakt en behoorlijk veel informatie uitlokt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeoChorio Lees de zin eens hard op met me mee: Wat is het tegenovergestelde woord van OVERDRIJVEN? Staat daar overdrijving? Of staat daar het werkwoord OVERDRIJVEN? Ik ken het alleen als een werkwoord (dat is ook een woord). Dat Computoon als enige over overdrijving begint, maakt je dat aan het twijfelen? Onbegrijpelijke reactie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie hier: http://nl.gegensatz-von.com/overdrijven.html

Antwoorden (7)

Ik zou kiezen voor "afzwakken".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké bedankt. Ik ben benieuwd naar meer reacties of woorden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Dubbele min verdient uitleg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afzwakken is een werkwoord; dan kun je beter het woord 'afzwakking' gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Werkwoorden zijn woorden. Wel is een woordenboek gekeken? Staan ze ook in....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt iedereen sorry voor de late reactie. Maar antwoorden zijn duidelijk. Conclusie er is geen woord die er recht tegenover staat maar wel in de buurt komen. Minimaliseren vind ik persoonlijk het meest aannemelijk. Bedankt nogmaals iedereen gr Jean-paul
Niet voor overdrijven, wel voor het omgekeerde van een overdrijving. Dat noemen we dan een understatement (een 'verzwakte mededeling')

Voorbeeld, als alles in de soep gelopen is: "Er liggen nog enige uitdagingen ". Of, in een personeelsadvertentie waarin men iemand zoekt die zich voor iedere kar laat spannen en niet protesteert tegen dagelijks overwerk: "Wij zoeken een flexibele medewerker zonder 9-tot-5 mentaliteit".

Toegevoegd na 5 minuten:
Of deze, makelaarstaal voor een bouwval: "behoeft enig onderhoud". Voor een huis ver van de bewoonde wereld: "Landelijk gelegen".

Of, een milde beoordeling van een kitscherig voorwerp: "Het heeft vooral emotionele waarde".
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Understatement is geen Nederlands woord en kan dus nooit als goede tegenhanger voor overdreven in onze taal gelden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips Oh, ik kan het mis hebben maar volgens mij heb ik understatement ook als stijlfiguur geleerd. http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=understatement&lang=nn#.VkpK0_mrRaQ Is gewoon een "Nederlands" woord. Zoals computer er ook een is. Gewoon een anglicisme.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar ik denk dat de vragensteller op zoek was naar een werkwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je reactie! Ik denk dat het woord minimaliseren het beste antwoord is.
Ik zou zeggen "bagatelliseren".
bamibal
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kwam bij mij ook als eerste op, maar toen stond jouw antwoord er al, ik zou je graag willen plussen, maar dat lukt nog niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Plus ! Dit is voor de meeste situaties naar mijn idee het beste antwoord. Al is de engelse variant: "down-playen" tegenwoordig ook populair aan het worden. Maar dat heeft een net iets andere betekenis en wordt vooral in een politieke context gebruikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, maar dit is een werkwoord. Daarom geen plus (noch een min) van mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeoChorio LoL Er wordt een tegenovergestelde gevraagd van een werkwoord. Dat is ook altijd een werkwoord. Bekijk voor de grap alle andere antwoorden eens, en het commentaar op diegenen (Computoon) die een znw als antwoord geeft.
In eenvoudig Nederlands kan je dat 'verzwakken' noemen, of 'wegwuiven'.
Amadea
8 jaar geleden
Minimaliseren lijkt me het meest passende
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit klopt + http://www.mijnwoordenboek.nl/antoniemen/overdrijven
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Super ik vind dit antwoord het meest aannemelijk bedankt
In sommige gevallen kan naast bagatelliseren ook onderschatten worden gebruikt.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969
Je antwoord heeft eerder de status van een reactie dan van een antwoord, omdat het minder algemeen toepasbaar is en eerder een voetnoot bij het antwoord van @bamibal:
A: 'Jij onderschat mij'
B: 'Nee, ik overdrijf je juist'
?? Ik snap waar je heen wilt (denk ik), bv. 'de ernst van de situatie onderschatten' vs. 'overdrijven', maar ook dan is 'bagatelliseren' universeler.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tsja, maar je kunt wel iets, maar niet iemand bagatelliseren...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeoChor
Je moet iets minder retsina drinken, want zonder het door te hebben illustreer je mijn punt... ;-))
Xiepnieses?
Een understatement.
Stel: Je hebt een wielrenner die best wel goed is, maar nog lang niet de beste.
Je overdrijft als je zegt: "Oh mijn GOD, hij is de aller aller allerbeste wielrenner die de mensheid ooit heeft gekend.
Je maakt een understatement als je zegt: "Mwah, die kan wel aardig fietsen."
Kortom: met een understatement zwak je iets opzettelijk af, waarmee je dus het tegenovergestelde doet van overdrijven (iets opzettelijk versterken).