Wat is het tegenovergestelde woord van overdrijven?

Naar mijn mening bestaat het niet of ben ik er niet van op de hoogte.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou kiezen voor "afzwakken".

Niet voor overdrijven, wel voor het omgekeerde van een overdrijving. Dat noemen we dan een understatement (een 'verzwakte mededeling') Voorbeeld, als alles in de soep gelopen is: "Er liggen nog enige uitdagingen ". Of, in een personeelsadvertentie waarin men iemand zoekt die zich voor iedere kar laat spannen en niet protesteert tegen dagelijks overwerk: "Wij zoeken een flexibele medewerker zonder 9-tot-5 mentaliteit". Toegevoegd na 5 minuten: Of deze, makelaarstaal voor een bouwval: "behoeft enig onderhoud". Voor een huis ver van de bewoonde wereld: "Landelijk gelegen". Of, een milde beoordeling van een kitscherig voorwerp: "Het heeft vooral emotionele waarde".

Ik zou zeggen "bagatelliseren".

In eenvoudig Nederlands kan je dat 'verzwakken' noemen, of 'wegwuiven'.

Minimaliseren lijkt me het meest passende

In sommige gevallen kan naast bagatelliseren ook onderschatten worden gebruikt.

Een understatement. Stel: Je hebt een wielrenner die best wel goed is, maar nog lang niet de beste. Je overdrijft als je zegt: "Oh mijn GOD, hij is de aller aller allerbeste wielrenner die de mensheid ooit heeft gekend. Je maakt een understatement als je zegt: "Mwah, die kan wel aardig fietsen." Kortom: met een understatement zwak je iets opzettelijk af, waarmee je dus het tegenovergestelde doet van overdrijven (iets opzettelijk versterken).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100