hoe kan je een een goede slagzin maken?

voor school moest ik een boek lezen en ik had gekozen voor: Koning arthur
nu moet ik ook een slagzin daar voor maken en ik heb er geen flauw benul van hoe dat moet en heb ook helemaal geen ideeën ervoor.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Antwoorden (3)

Een slagzin is meestal een kreet die mensen aanspoort om iets te gaan doen of op z'n minst om ergens positiever over te gaan denken.

Een stappenplannetje zou het volgende kunnen zijn:
1- kies een enkele boodschap uit, niet een meervoudige ('RTL7 - Meer voor mannen' of 'De krant voor wakker Nederland'). Dus 1 ding en hou het simpel.
2- kies wat je wilt dat mensen gaan doen ('Eet twee stuks fruit per dag' of 'Ga nu naar de winkel', 'Koop vandaag nog een telefoon')
3- bepaal welk 'gevoel' je wilt dat mensen hebben en bepaal met welke woorden je dat gevoel kunt opwekken ('Bloemen houden van mensen', 'Interpolis, Glashelder'). Het werkt het beste wanneer iemand zich schaamt wanneer hij er niet bij hoort (vroeger had je 'Voor moeders die weten wat ze doen') of dat je dom bent wanneer je dit misloopt.
4- kijk of je de woorden die je hebt uitgekozen kunt veralgemeniseren (Dus in plaats van 'Even bellen met Centraal Beheer in Apeldoorn' zeg je 'Even Apeldoorn bellen' en in plaats van 'Iedereen die wakker is leest de Telegraaf' zeg je 'de krant voor wakker Nederland'). En in plaats van 'soms' zeg je 'altijd' en in plaats van 'de meeste mensen' zeg je 'iedereen'
5- Schrijf het zo kort mogelijk op, met zo weinig mogelijk woorden. Laat alles weg wat nuances geeft. Geen lidwoorden, alleen de belangrijkste bijvoeglijk naamwoorden
6-Zoek naar alternatieven die dubbelzinnig zijn. Bij het woordje 'wakker' in 'De krant van wakker Nederland' gaat het om mensen die net wakker zijn (ochtendkrant) maar ook mensen die niet op hun achterhoofd gevallen zijn. Bovendien is dat laatste een gevoel dat je wilt overbrengen.
7- En tot slot: zoek naar alternatieve woorden, tot het rijmt. Dat mag beginrijm zijn of eindrijm, maar het moet lekker makkelijk uitspreken

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een slagzin maak je om jouw te verkopen artikelen onder de aandacht van de mensen te brengen bijvoorbeeld. Een goede slagzin is een pakkende, die blijft "hangen" bij de mensen.

Bijvoorbeeld : Koop IJs bij Gijs! of [deze bestaat] Broodje van Kootje! maar als je je even verdiept in reclame kom je er vast een hoop tegen.

Je hebt geen flauw benul hoe dit moet en geen ideeën, zeg je.
Wat je kunt doen is even nadenken, waar gaat het over *King Arthur* en wat weet ik ervan [Engeland, koning, ridder, welke tijd?] en wat wil ik [slagzin over zijn leven].
Dan ga je zitten, een beetje nadenken/'dromen' ~ je naam heb je mee ;-)) ~ en laat je je gedachten los op het onderwerp. Het hoeft niet in een keer goed, laat staan perfect te zijn, maar probeer het, dáár gaat het om.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet het nog veel makkelijker voor je: Je hebt ook gratis slagzin-genearators op Internet. Je hoeft alleen maar het onderwerp/het merk in te vullen en dan doet de generator het voor je. Bijvoorbeeld: http://www.gratisslogans.nl/

Je krijgt natuurlijk niet iets heel origineels. Maar goed, snel klaar ben je wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij is leuk!