Als het Chinese alfabet is gebaseerd op meer dan 200 karakters hoe krijgen ze dat dan op een toetsenbord?

De Chinese Schrijftaal is gebaseerd op meer dan 200 tekens - plaatjes die men aanduidt met de term "Radicals".

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

De meest gebruikte methode in China is 'Pinyin'.
Ze tikken op een gewoon Qwerty toetsenbord in hoe een karakter klinkt, en dan zorgt de software ervoor dat het juiste karakter op je scherm verschijnt.
Snelle typisten gebruiken 'Wubi', daarbij is het toetsenbord denkbeeldig ingedeeld in regionen en dan sla je toetsen aan in de vorm van het Chinese letterteken. Je 'tekent het na met je toetsen' dus.
Ingewikkeld? Dat was SMS-en ook in het begin....
AWM
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat je plaatje meer dan genoeg het antwoord geeft. 3 of meer tekens per toets.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is ook gebaseerd op klanken, die je dan met toetscombinaties weer kunt terughalen. Maar wellicht is er hier een chinees die uitkomst kan bieden.... Met ervaring bedoel ik...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat edoderoo zegt klopt: met meerdere toetsen wordt een karakter samengesteld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had ook ooit gezien dat ze elk teken (op een snelle manier) tekenen en dat de computer ze dan herkent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk een voor een
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat gaat inderdaad meestal via pin yin, dus je typt dat de (ongeveer) uitspraak en dan krijg je een aantal alternatieven voorgeschoteld die je zo schrijft en dan kan ik met een getal (1..9) kiezen welke ik bedoel. Dit doe je op Windows met een zogenaamde IME (=Input Method Editor).
Merk op dat Chinees en andere Oost-Aziatische talen zogenaamde toon talen zijn, dus de toon is van belang. Zo heeft het pin yin woordje: "ma" 5 betekenissen: paard, wiet, vragend woord, dus om de voorgaande zin vragend te maken (en nog 2 die ik nu even niet weet). De bijbehorende 5 Chinese characters zijn allemaal verschillend.