Wat is het verschil tussen ontlening en leenwoorden?

Ik kwam beide termen tegen en vroeg me af wat nou het verschil is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Het beste antwoord

Leenwoorden zijn een voorbeeld van ontlening. Ontlening is het ontlenen van een taalkundig element vanuit de ene taal (of dialect) in de andere. Dat element kan een klank zijn (zoals de "g" in garçon), of een deel van een woord (zoals "-gate" voor "schandaal"), of zelfs een manier van zinsbouwen (zoals dat wij bijvoorbeeld de woordvolgorde in de bijzin zouden aanpassen naar bv. "Ik dacht dat hij zou later komen").
Dat komt allemaal echter relatief weinig voor: die elementen van onze taal zijn vrij stabiel. Wat vooral veel voorkomt is ontlening op het gebied van lexis: ontleningen op dat niveau heten leenwoorden.

Voor een uitgebreide inleiding op deze fenomenen zie de inleiding van het Groot Leenwoordenboek van Nicoline van der Sijs, verkrijgbaar via de link.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij ontlening 'leent' een auteur tekstgedeelten of hele teksten van andere auteurs en neemt deze op in zijn of haar werk.

Een leenwoord is een woord dat uit een andere taal is overgenomen, hierbij kun je denken aan woorden als 'sale', 'match' en 'date', woorden die als 'Nederengels' worden gezien.