Wanneer gebruik ik een punt en wanneer een komma in een tekst?

Bijvoorbeeld deze zin: De welvaart gaat achteruit in Nederland, dat komt door het feit dat er geen goed onderwijs meer wordt gegeven.
Of moet je het zo typen: De welvaart gaat achteruit in Nederland. Dat komt door het feit dat er geen goed onderwijs meer wordt gegeven.
Of maakt het niet uit?
En ik vind haar knap, maar ze is niet mijn type.
Of: Ik vind haar knap. Maar ze is niet mijn type.

In Nederland zijn vele stranden, daarentegen zijn er in Slovenië bijna geen stranden.
Of: In Nederland zijn vele stranden. Daarentegen zijn er in Slovenië bijna geen stranden.

Het is heel verwarrend of ik nu een punt of een komma moet gebruiken in dat soort zinnen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
9.7K

Het beste antwoord

Het is absoluut verwarrend, en er is ook geen sluitend antwoord op: meerdere dingen kunnen goed zijn. Je voorbeelden met "maar ze is niet mijn type" kunnen bijvoorbeeld allebei, alleen is er een subtiel betekenisverschil, omdat je iets langer wacht voor de tweede zin. In dit geval is "maar" een nevenschikkend voegwoord, die twee gelijke zinsdelen verbind: dan is er een voorkeur voor de komma, maar dat betekent niet dat een punt fout is.
Wat betreft die eerste zinnen (over de welvaart), daar kan eigenlijk ook allebei. Het hangt af van de stijl: soms zijn lange zinnen niet erg, maar soms zijn korte zinnen beter.
De laatste zinnen zou ik anders formuleren: als je per se daarentegen wil gebruiken, los je volgens mij het probleem op door het later in de zin te zetten:
In Nederland zijn veel stranden. In Slovenië daarentegen zijn bijna geen stranden.
Het is een beetje een stom antwoord, maar er is dus vaak niet één goede manier. Zie hier voor meer tips:
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/komma-algemene-regels

En als je écht alles ervan zou willen weten is er een goed boek over interpunctie:
http://www.bol.com/nl/p/eten-vuren-en-beuken/1001004002133526/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je gebruikt een komma wanneer de informatie die na de komma gegeven wordt taalkundig overeen komt met wat vóór de komma staat. Doet het dat niet, dan kan je een puntkomma gebruiken. Of (en dat is duidelijker) je zet een punt en begint een nieuwe zin.

De welvaart in Nederland gaat achteruit, wat komt door het feit dat er geen goed onderwijs meer wordt gegeven.
of:
De welvaart in Nederland gaat achteruit; dat komt doordat er geen goed onderwijs meer wordt gegeven.
of:
De welvaart gaat achteruit in Nederland. Dat komt door het feit dat er geen goed onderwijs meer wordt gegeven.

Ik vind haar knap; maar ze is niet mijn type.
Ondanks dat ik haar knap vind, is ze niet mijn type.

Nederland heeft veel stranden, terwijl in Slovenië bijna geen stranden zijn.
In Nederland zijn veel stranden; daarentegen heeft Slovenië er bijna geen.
In Nederland zijn veel stranden. Maar in Slovenië vind je die vrijwel niet.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist is: 'Ik vind haar knap, maar ze is niet mijn type.' Liever dus een komma in voorgaande zin.