Bij compassie lijd je met iemand mee (com=mee passie=lijden).
Bij empathie kan je je in iemand verplaatsen en in zijn gedachtengang meegaan, zonder direct meelijden te hebben. Empatisch vermogen is inlevingsvermogen.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien komt het niet overeen met jullie zienswijze, maar de boeddhistische leer geeft een andere betekenis aan de term 'compassie': het is geen medelijden, want zoals het woord al zegt is dat een vorm van lijden, en dus een negatieve staat. Compassie daarentegen is de (positieve) wens dat anderen gelukkig zijn, waarbij je echter wel kunt accepteren dat je het lijden van anderen maar in beperkte mate kunt oplossen.
Ivana
10 jaar geleden
Opole, dit soort aanvullingen vind ik fijn. Mijn dochter is Yogalerares met haar opleiding in India. Wij hebben vaak dergelijke gesprekken en dat werkt heel verhelderend. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je commentaar op mijn reactie, Ivana! In andere indiase tradities dan het boeddhisme komt compassie inderdaad ook sterk naar boven.