Uit welke streek komt het gebruik van "voor" in plaats van "om"?

Ik zie de laatste tijd steeds vaker constructies als

--  "Wat moet je weten voor een voldoende te halen?"

In mijn ogen is dit een contaminatie van de volgende twee vormen, die allebei wel correct zijn:

--  "Wat moet je weten voor een voldoende?"
--  "Wat moet je weten om een voldoende te halen?"

Is dit gebruik van het woord "voor" afkomstig uit een bepaalde streek? Zo ja, welke?

Of is het typische jeugdtaal, of juist een taalverandering die, als hij beklijft, over een tijd als correct taalgebruik zal worden gezien?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Volgens de Dialectatlas komt het vooral voor in het zuiden van het land, en specifiek in het gebied ten westen van Maastricht, dus Vlaams-Brabant en Belgisch Limburg. Het is niet fout, maar wel gemarkeerd, omdat het dus in een beperkt gebied voorkomt.
Of het een taalverandering betreft is moeilijk te onderzoeken, dat zal de tijd moeten leren. Het is wel altijd gevaarlijk om te denken dat je iets meer hoort: dat kan ook simpelweg omdat je je ergens bewust van bent geworden. Als je een groene trui koopt, zul je zien dat opeens iedereen een groene trui aanheeft, niet omdat iedereen er ook een heeft gekocht, maar omdat je je ervan bewust bent geworden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik zie net een vraag verschijnen die dit lijkt te bevestigen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/tanden-pijn-gaatjes.500665 In de toelichting staat "Ik ben pas bij de voorzorg geweest voor een gaatje te vullen". Da's een goed voorbeeld van waar ik in mijn vraag op doel. Uit het verdere taalgebruik is af te leiden dat vraagstelster uit België komt. Dat stemt overeen met jouw antwoord.

Andere antwoorden (2)

Ik ken dit met name als een taalfout die Limburgers (uit Nederlands Limburg) maken. Verder is mijn indruk dat laagopgeleiden de fout meer maken dan hoogopgeleiden.

Ik zie het persoonlijk als een taalfout, maar misschien is het in sommige streken (in of buiten Nederland) goed taalgebruik.
Antoni
10 jaar geleden
Ik woon in Twente en hier gebruiken wij dat veel (vooral de mensen die echt Twents spreken).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat betwijfel ik ten zeerste. Tukkers zeggen gewoon 'um' als ze 'om' bedoelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fout. Niet iedereen zegt dat.
Ikzelf praat geen Twents, maar wel met een Twents accent, en ik zeg dus niet "um" maar wel soms "voor".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je antwoord, hier kunnen we iets mee.