Moet je na een uitroepteken nog een punt zetten?

Mijn vader zegt dat er na een uitroepteken in een zin nog een punt moet voorbeeld: "het ging goed!."
Mijn vader is nogal eigenwijs dus graag een bron erbij, ik kan hier zelf niks over vinden.

Alvast bedankt!.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
15K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, geen punt na uitroepteken. Dat ziet er namelijk ook niet echt uit. En als die echt zo eigenwijs is, dan pak je er een boek bij en dan kijk je hoe het daar in staat.
Amadea
10 jaar geleden
Mijn vader zei: "Het ging goed!".
Op zo'n manier komt de punt na de aanhalingstekens. De h schrijf je dan dus met een hoofdletter.
Reddie
10 jaar geleden
Laat je vader er lekker een punt achter zetten. Ook al is hij de enige ter wereld!.
Castle
10 jaar geleden
Het vraagteken en de uitroepteken staan al op een punt. Kijk maar ?! en dit geldt dan gewoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea, de punt achter aan de zin moet weg. Die hoort daar niet.
Zie http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/873/volgorde_uitroepteken_vraagteken_aanhalingsteken/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vader heeft het hartstikke fout en is inderdaad wel eigenwijs te noemen wanneer hij beweert dat alle boeken het fout hebben, haha. Bronnen:
- http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/873/volgorde_uitroepteken_vraagteken_aanhalingsteken/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik las tussen de reacties dat je vader de volgende zin als correct voorbeeld aanhaalt.
Mijn vader zei: 'Het ging goed!'.
De eerste bron wordt vaker aangehaald en hier lees je:
(2) De voorzitter zei: 'Ik laat niet over mij lopen!'
(3) Zei hij: 'Is dat geen klinkklare onzin?'
In deze gevallen wordt dus geen punt gezet om de hele samengestelde zin af te sluiten: na de combinaties ?' en !' volgt nooit een punt. Ook de combinatie ?'?, die in zin (3) denkbaar zou zijn, komt niet voor. Veel betrouwbaarder dan die bron wordt het niet. En toch heb ik zo'n gevoel dat je vader het niet zal accepteren. Wat ik mij dan dus afvraag is: wie bepaalt volgens jouw vader wat de regels zijn? Ik zou het hem eens vragen. Alle aspecten van taal zijn onderhevig aan het gebruik van de gebruikers (zie ook 2e bron). Wat de meeste mensen doen, dat is de geaccepteerde norm. Je staat mooi voor paal als je in een professioneel schrift een punt achter je vraag- of uitroepteken zet. Dat doet niemand!. Dus waarom zou dat dan 'correct' zijn?. Bronnen:
- http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/873/volgorde_uitroepteken_vraagteken_aanhalingsteken/
- https://onzetaal.nl/wie-is-de-baas-over-de-taal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee je vader heef het fout na het uitroepteken moet er geen punt geplaatst worden. In alle boeken staat na het uitroepteken ook geen punt dus dat bewijs heb je ook tegen je vader als hij je dan nog niet gelooft laat hem dan maar een punt achter het uitroepteken zetten het ziet er niet uit maar als hij je toch niet wilt geloven laat hem dan maar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor Mydhin ;-)

Antwoorden (4)

Er zijn drie leestekens die het einde van een zin aangeven. De punt, het vraagreken en het uitroepteken. Na die laatste twee hoeft dan ook niet nog eens een punt te worden gezet lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat "lijkt mij" aan het eind van de zin zaait twijfel. Nee, achter het uitroepteken hoort geen punt. Punt. :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn vader denkt dat u hier geen verstand van heeft en dat alle boeken het ook fout hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met alle respect voor uw vader...maar met zulke mensen valt niet te discussiëren, zelfs niet op basis van stevige argumenten en bronnen. Dus: ik schaar me achter de reactie van Stippel.
Nee, dat moet je niet doen. Het is gewoon fout. Als jouw vader dat zegt, moet je maar eens een willekeurig boek onder zijn neus houden en hem aan laten wijzen waar het uitroepteken op die manier gebruikt wordt.
Op de website van het Genootschap onze Taal vind ik dit voorbeeld:

Kunt u niet zonder Onze Taal? Wij kunnen niet bestaan zonder uw hulp. Onze Taal is een vereniging, die het moet hebben van contributies en giften. Steun ons met een gift of word nu lid!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Boeken zijn verkeerd geschreven volgens mijn vader en omdat er geen voorbeelden van deze idiote manier van denken zijn gelooft hij het niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, tegen idioten valt weinig te doen. "Pa, je hebt wel geen gelijk maar van mij krijg je toch gelijk, hoor!" En denk er ondertussen het jouwe van, want het is grote onzin.
Nee, dat hoeft niet.

Er zijn wel wat uitzonderingen. Bijvoorbeeld wanneer het uitroepteken onderdeel is van een naam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jullie hebben allebei gelijk, maar je vader haalt zinnen en citaten door elkaar. Op het einde van een zin kan je, zoals jij al aangeeft, slechts één leesteken gebruiken. Bij citaten, dus verwijzingen naar bronnen of uitspraken van anderen, kan je wél meerdere leestekens gebruiken op het einde van de zin. In onderstaande link naar de website van de Nederlandse Taalunie kan je de gedetailleerde uitleg vinden: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/873/volgorde_uitroepteken_vraagteken_aanhalingsteken/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, nooit een punt na een uitroepteken, ook niet als het om een citaat gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit jouw eigen bron:
In deze gevallen wordt dus geen punt gezet om de hele samengestelde zin af te sluiten: na de combinaties ?' en !' volgt nooit een punt. Ook de combinatie ?'?, die in zin (3) denkbaar zou zijn, komt niet voor.