Wat is een geplagte pruik? Trof ik aan in een document van een pruikenmaker uit 1760. Hij schrijft: Gelevert een geplagte paruijk f 7,--

De hele tekst van het document luidt: Den 25 May (1759) gelevert Zijn Wel.Ed: een geplagte Paruijk voor f 7,--
Het opmaaken van zijn Ed: paruijken in het selve jaar f 1,--
Somma f 8,-- Voldaan den 12 maart 1760

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Ik denk dat het hier om een 'gevlekte' pruik gaat. Plaggen werd, evenals plakken en plekken, vroeger gebruikt voor vlekken.

Toegevoegd na 8 uur:
Uit het WNT:

"III) Eertijds, evenals plak, plek, in den zin van: vlek. Door kil. als Hollandsch opgegeven. Verg. ook de afl. Plaggen (I). "

http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M054166.re.1&lemma=plaggen
rose
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hte is niet terug te vinden op google, maar ik vermoed dat het gaat om een pruik die bestaat uit aan elkaar genaaide stukjes leer/haar, een plag is uiteindelijk ook een uitgestoken stuk grond, of grasveld.