Waarom wordt het woord waarom niet met een a geschreven?

Je zult het woord dan toch alsnog uitspreken zoals die nu wordt uitgesproken, omdat er maar een r in zal zitten met een a geschreven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap er niks van....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Compris, Nog een keer rustig lezen.. het gaat om het woord "waarom".
Antoni
10 jaar geleden
Waarom wordt het woord "waarom" niet met één "a" geschreven, in plaats van met twee "a" 's?, bedoelt de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh... gaat het darom !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jaa
Cryofiel
10 jaar geleden
We schrijven ook geen 'twede'.

Het beste antwoord

Vergelijk met het woord WAARDE, dat schrijf je met twee a's omdat de a's niet aan het eind van een klankgroep (vaak hetzelfde als een lettergreep maar niet altijd, zie verderop) staan. Waar-om bestaat ook uit twee lettergrepen waar de a's niet aan het einde van de lettergreep staan.

Bij het woord BALEN heb je wel 1 a maar dat komt omdat die a aan het eind van de klankgroep staat en lang is (je spreekt de a niet uit als de a in bal maar als de a in baal). In dat geval valt er een a weg. Dyslecten schrijven dus vaak baalen want dat horen ze, ze moeten leren dat er een a wegvalt.

Als de a kort is, zoals in bal, en aan het eind van een klankgroep staat komt er een medeklinker bij: ballon, de a staat aan het eind van de klankgroep, hij is kort (a van bal) en dan krijg je twee keer de letter l.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er was wat weggevallen over klankgroepen: ballon valt uiteen in ba-lon, kinderen met dyslexie leren dat de a kort is, als in bal, en aan het eind van de klankgroep staat (dus niet altijd een lettergreep want de lettergrepen in ballon zijn bal en lon) en dan moet er een l bij worden geschreven. Kinderen met dyslexie schrijven dus vaak balon en baalen waar ballon en balen wordt bedoelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat je ermee vraagt: "om welke reden", "waar komt het vandaan"?
Het heeft niets van doen met het woordje 'war', maar wel met 'waar' in de betekenis van plaatsbepaling.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd, lijkt me de juiste uitleg. Waarom? Daarom! :D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het woord waarom bestaat uit de twee lettergrepen: waar en om.
Als je het met één a schrijft wordt het: wa en rom ( wa rom) en dat is niet de bedoeling. Typisch toen ik begon stond je antwoord er nog niet. Ik haal het mijne wel weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus, da rom.