kan je 'dia!' is het spaans gebruiken als 'dag!' als in gedag zeggen?

vraag spaans

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2K
Amadea
10 jaar geleden
Nee, alleen om te groeten. Bom dia!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een groet, bijvoorbeeld zoiets als 'hoi', bedoelt, kun je ook 'hola' (spreek uit als 'ollá') zeggen.
Poet
10 jaar geleden
Bom is Portugees.
Amadea
10 jaar geleden
Buenos dias, dan. Kwam doordat vraagsteller het over dia heeft...
Poet
10 jaar geleden
Ja, is verwarrend. Ook geen ' erop

Antwoorden (3)

neen, dia wil eerder zeggen bv: DAG en nacht
maar je kan het niet gebruiken om gedag te zeggen neen :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, bij het 'Despedida' kan dat niet zoals dat in het engels (day) en zo ook niet kan. Het is gewoon niet gebruikelijk.

Enige vormen die wel kunnen:

Tot ziens Hasta la vista /Nos vemos
Vaarwel Adiós
Dag Chau
Goede reis Buen viaje.
Tot straks Hasta luego
Tot later Hasta otra
Tot morgen Hasta mañana.
Tot volgende week Hasta la semana que viene.
Tot volgende maand Hasta el mes que viene.
Tot volgend jaar Hasta el año que viene.
Ik hoop dat we elkaar ooit weer zien. Espero que alguna vez nos volveremos a ver.
Het was leuk je gekend te hebben. Ha sido muy agradable conocerte.
Ik wens je het beste voor je verdere leven. Te deseo lo mejor de la vida.
10 jaar geleden
Día wordt inderdaad wel gezegd in Spanje. Feitelijk is het dan het half uitgesproken Buenos Días hetgeen goedemorgen betekent. Je hoort doorgaans ook nog iets als een binnensmondse n ervoor: ¡(n)día! In Zuid-Amerika heb ik het nooit gehoord.

Het is geen sociale manier van groeten maar er spreekt eerder sleur uit.

Wat je vaker ziet is ¡Buenas! hetgeen de afkorting is van ¡Buenas tardes! (=goede middag) of van ¡Buenas noches) hetgeen goedenavond! betekent. Dit is vrij gangbaar en heeft geen bijzondere lading. In de ochtend is het equivalent hiervan ¡Buenos! Dat komt voor maar wel minder. Het is dan toch meestal het correcte ¡Buenos Días!

Zeer gebruikelijk is tegenwoordig echter ¡Hola! hetgeen hoi! of hallo! betekent. Dat kan de hele dag.

Dit is eigen ervaring.