Is het correct om te zeggen: "Neem dat mee in je vergelijk" of is dat puur spreektaal en moet het vergelijking zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
7.1K

Het beste antwoord

Het is niet puur spreektaal, maar vergelijk is iets heel anders dan vergelijking. Bij een vergelijking weeg je twee (of meer) zaken of mensen tegen elkaar af. Bekijk je de voor- en nadelen of kijk je wat beter aan je wensen voldoet (prijs, kwaliteit enz).

Een vergelijk is eigenlijk een ander woord voor een schikking, regeling, akkoord, overeenstemming. Je kunt dus wel zeggen: 'neem dat mee in je vergelijk', maar dan zeg je eigenlijk dat het moet worden meegenomen in de schikking, regeling, overeenstemming.

Als je bedoelt dat het moet worden meegenomen in de vergelijking in de betekenis van zaken tegen elkaar afwegen, dan zul je echt moeten zeggen: neem dat mee in je vergelijking.