Waar staat schaal voor in het woord schaalei?

En wat is een tegenhanger van een ei die geen schaalei is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een windei. Dit is een ei zonder schaal, dat niet bevrucht kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe moet ik dat technisch voor me zien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.encyclo.nl/begrip/windei
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kan een gelegd ei überhaupt nog bevrucht worden dan? Van wat ik er nu van begrijp gaat het niet om wel/niet bevrucht, maar over wel/niet levensvatbaar.

Het beste antwoord

De eierschaal.

Hiermee wordt bedoelt dat het ei-product zijn schaal nog heeft. Je komt dit vooral tegen bij producten waarvan bij de bewerking de schaal vaak verwijderd wordt (b.v. gepasteuriseerd schaalei.).

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit een beetje naar analogie van pakken met heelei, dat betekend niet dat er hele eieren (met schaal) in het pak zitten. Maar dat het pak een mengsel van eiweit en eigeel bevat (ongeveer zoals een echt ei).