Hadden mogen worden toegelaten

Ik tikte net deze zin:
"........die eigenlijk niet hadden mogen worden toegelaten".
Dit ging gewoon instinctief, maar hoe langer ik naar de zin kijk hoe onjuister ik hem vind. :P
Is dit technisch goed?
Ik heb het niet over schrijfstijl :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Hij is helemaal juist - mits het om meer dan 1 persoon gaat en dan niet in de vorm van 'een groep' en 'een aantal' mensen want die HAD niet mogen worden toegelaten.

In het Nederlands kunnen we verschrikkelijk leuk werkwoord op werkwoord stapelen, waardoor je af en toe zinnen uitbraakt waarvan je zelf denkt : huh ? Was dat goed ?

De langste die ik me herinner was iets van : ...weet ik zeker dat jullie hem zullen moeten hebben kunnen zien springen. Volgens mij ging het om een vlo ofzo. Zes infinitieven op een rij ; petje af. Dan valt jou voorbeeld eigenlijk nog wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij is het technisch een goede zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is naar mijn gevoel de juiste grammatica. Je gebruikt alleen meerdere persoonsvormen en dat is de reden dat je er aan twijfelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat het 'niet hadden mogen toegelaten worden' moet zijn. Maar ik zou er mijn hand niet voor in het vuur teken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dit grammaticaal gezien wel goed, behalve de woordvolgorde misschien. Verander die maar eens een beetje:
"die eigenlijk niet toegelaten hadden mogen worden."

Dit klinkt naar mijn mening al stukken beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is goed.
De reden waardoor je gaat twijfelen, is dat er zoveel werkwoorden achter elkaar staan: hadden mogen worden toegelaten.
Daardoor verdiend de zin niet de schoonheidsprijs, maar grammaticaal is er niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zin 'Daardoor verdiend de zin niet de schoonheidsprijs' verdient ook geen schoonheidsprijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schaam mij diep....