Wat is een oud woord voor shit?

Wat gebruikte ze vroeger inplaats van shit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Z512099
10 jaar geleden
In 't Antwerps: Miljaaar! of: Verdoemenè! of Vlammestededzu!
Deze krachttermen zijn nog in voege...

Antwoorden (3)

hier in vlaanderen was dit:"godverdomme"
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken niemand die eerst godverdomme riep en toen moeiteloos over ging naar shit. Shit zeg je bij iets veel minder ergs dan gvd.
fremar
10 jaar geleden
Voor ik het woord shit van mijn kinderen overnam,gebruikte ik toch vaak spontaan godverdomme.;;
Dat ligt aan de context.

"Er is stront aan de knikker" was, en is nog steeds, een vaak gebruikte uitdrukking.

Als je het hebt over "de shit die iemand uitkraamt", werd (en wordt) gesproken over onzin, nonsens, troep, lulkoek, kletspraat, enzovoort. Als het echt over troep gaat, kun je niet alleen gewoon troep zeggen, maar natuurlijk ook rotzooi, rommel en dergelijke.

Als je het hebt over de uitroep in de zin van "Shit, ik heb de bus gemist!", dan waren woorden als verdorie, potverdrie, potdomme, verdraaid, potjandikkie en dergelijke in gebruik. Krachtiger woorden waren (en zijn nog steesd) kolere, tering en kut.

Toegevoegd na 10 uur:

Ik kwam zojuist een mooie middeleeuwse krachtterm tegen: sackerloot, later ook wel geschreven als sakkerloot.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Potjandorie nog es an toe zeg! Goeie shit!=Goed spul!
Als ze boos of geirriteerd waren, dan zeiden ze ook nog wel eens: verhip, stik, verdraaid. (Iets netter)