Wat is een verkalkte bureaucratie?

In dit artikel

http://www.nu.nl/economie/3710992/paus-stelt-economieraad-in-vaticaan.html

Staat: "De bureaucratie van het Vaticaan is volgens velen verkalkt en corrupt."

Dat klinkt niet goed, maar wat is een verkalkte bureaucratie nu eigenlijk precies?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Antwoorden (1)

Daar wordt mee bedoeld dat het systeem van 't kastje naar de muur sturen nu al zo lang gebruikt wordt dat het begint af te brokkelen. De mensen gaan steeds duidelijker zien dat het niet goed onderhouden wordt.
Amadea
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
N.B.: "Bureaucratie" heeft ook een positieve betekenis, namelijk die van een rationeel en efficient systeem, waarin iedereen op gelijke wijze wordt behandeld. Deze betekenis heeft het woord in de loop van de tijd echter steeds meer verloren. De negatieve betekenis heeft nu de overhand.
Amadea
10 jaar geleden
Echt waar? Dat had ik nog nooit eerder vernomen. Kunnen ze beter een ander woord voor gebruiken! Een chique term ervoor is pareto-efficiëntie .
Antoni
10 jaar geleden
Ja, de Duitse socioloog Max Weber heeft hierover eind 19e eeuw, begin 20e eeuw heel interessante studies geschreven. Volgens hem is het ideaaltype van de bureaucratie een zakelijke, efficiënte en eerlijke manier van bestuur, waarbij nepotisme en willekeur zijn uitgesloten. Er gelden vaststaande regels zonder aanzien des persoons, die worden uitgevoerd door getrainde ambtenaren in een hiërarchische ordening. Voor de ontaarding van de bureaucratie wordt wel de term "bureaucratisme" gebruikt. Hiervan is sprake, wanneer de bureaucratisering van een organisatie tot in het extreme wordt doorgevoerd. De regels en de procedures lijken dan belangrijker dan de betrokken mensen.