Lees je met snellezen de gehele tekst?

Lees je met snellezen de gehele teks of alleen bepaalde woorden en vullen je hersenen dan de rest zelf aan.
En kan iedereen dit leren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Nee, mensen die leren snellezen leren bepaalde technieken, zoals de plekken te herkennen waar je de grootste kans hebt om de kern- en steekwoorden te vinden. In principe is komt het neer op globaal lezen, bij een roman zullen die mensen wel aardig goed de samenvatting kunnen vertellen maar bij een informatief boek (zoals een geschiedenisboek met veel feiten en jaartallen) heeft snellezen niet zoveel zin omdat je dan teveel cruciale informatie mist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Snellezen en photoreading kan iedereen leren... Je leest de essentie uit de tekst en niet alles...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je leest niet alles, maar je scant een bladzijde. Ik doe het altijd zo dat ik links bovenin begin en dan rechtsonder in de bladzijde eindig. Je leest inderdaad bepaalde woorden en soms een klein stukje. Door af en toe een woord of zinsnede op te pikken krijg je toch een beeld waar het over gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is net gewoon lezen he... links bovenin beginnen en rechtsonder in de bladzijde eindigen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, nu je het zegt.
antwoord B! je leest de kernwoorden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Techniek van het snellezen
Met een paar eenvoudige leestechnieken is een enorme verhoging van de begrijpende leessnelheid te verkrijgen. Die technieken sluiten aan op de motorische vaardigheid van het optimaal gebruiken van de oogspieren bij het lezen, in combinatie met de waarnemingsvaardigheid van het zo snel mogelijk verwerken van de gelezen tekst in de hersenen.

Algemeen bekende motorische snelleestechnieken behelzen het met een bijwijzer maken van grote oogsprongen tussen korte oogfixaties tijdens het lezen. Door bij te wijzen kunnen de oogspieren makkelijker gecoördineerd worden, omdat ze op natuurlijke wijze een bewegend object, de bijwijzer, volgen. Door de bijwijzer sneller te bewegen, wordt vanzelf ook sneller gelezen. Ook grote oogsprongen leiden tot sneller lezen omdat de hersenen gedwongen worden het perifere zicht beter te benutten, waardoor woordgroepen in plaats van losse woorden gelezen kunnen worden. Korte oogfixaties ten slotte, zorgen ervoor dat men binnen dezelfde tijdsspanne meer woordgroepen leest. Voor de verwerkingscapaciteit van de hersenen maakt het niet uit of men 0,2 of 2 seconden fixeert op een woordgroep, maar voor de leessnelheid maakt het heel veel uit. Van nature maken de ogen trouwens al meerdere oogsprongen, en dus ook meerdere oogfixaties per seconde.

Twee belangrijke waarnemingstechnieken van het snellezen zijn het volharden in vooruitgaand en begrijpend lezen, zonder daarbij te vervallen in herlezen of subvocaliseren. Met herlezen wordt hier bedoeld het tijdens het lezen weer teruggaan naar reeds gelezen tekstgedeelten. Dat maakt het voor de hersenen een stuk moeilijker een vloeiende verhaallijn te volgen, naast het feit dat herlezen de leessnelheid natuurlijk sowieso verlaagt. Ook danig snelheidsverlagend is het subvocaliseren. Subvocaliseren is het in zichzelf voorstellen van de klank van de gelezen woorden en het daarbij ook reeds maken van nauwelijks merkbare stemband-, verhemelte-, mond- en tong-bewegingen, als zou men de woorden zelf hardop uit gaan spreken.

Voor meer info, zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hieronder bespreken we diverse technieken uit de driedaagse training SmartReading:

(Links onder Bron 1)
•Lezen met uw brein - lees meer
•Turbo lezen- lees meer
•Lezen van rechts naar links- lees meer
•Afrekenen met het gevoel iets te missen- lees meer
•Terugspringen is overbodig en zonde van de tijd - lees meer
•Ontspanningstechnieken- lees meer
•Hersengolven binnen de SmartReading training - lees meer
•Scannen - lees meer
•Analyseren en begrijpen komen later in het proces aan bod - lees meer
•Mindmap - lees meer

PROBEER OOK LINK 2 EENS, EEN ERG GOEDE READER OM SNEL EN EFFECTIEF EEN WEBPAGINA TE LEZEN. WERKT ECHT SUPERGOED!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het mijzelf aangeleerd, omdat ik altijd alles uitstel tot het echt niet langer kan, en dan moe tik nog lappen lezen.
Ik merkte dat ik dan toch de essentie te pakken had, maar af en toe eendetail miste.

Gelukkig kan ik het wel terugzetten in de langzame "smulstand"" bij boeken met mooie schrijfstijl waar ieder woord iets bijdraagt aan de sfeer.