Wat is de naam van geheim communiceren dmv tikken (tikjes) ergens tegen aan

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
Het kan ook met lichtflitsen, of piepjes
Thecis
10 jaar geleden
met lcht wordt het op schepen gebruikt. Zie je ook mooi in de film "the longest day" vlak voordat ze het strand op gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op zee gebruikte men vroeger de lichtmorsecommunicatie ldoor middel van het grote zoeklicht. Alleen voor hele korte boodschappen anders werd de Radio-Officier gepord.
Bij de marine wordt het op zichtafstand nog gebruikt bv als er radio-stilte is verordonneerd.
Lichtflitsen (geen morse-systeem) worden gebruikt in de binnenvaart.
één schittering: ik verander mijn koers naar stuurboord
twee schitteringen: ik verander mijn koers naar bakboord
drie schitteringen: ik sla achteruit
vier schitteringen: ik kan niet manoeuvreren De duur van elke schittering moet ongeveer één seconde zijn, de tijdsruimte tussen de schitteringen ongeveer één seconde en de tijdsruimte tussen de achtereenvolgende seinen niet minder dan tien seconden.
Een rooksignaal dat oranje gekleurde rook afgeeft wordt bij nood in het water gegooid. Misschien aardig om te weten, maar niet wat cemalocco bedoelt.

Antwoorden (2)

erg geheim is het niet maar het heet morse code
10 jaar geleden
Wat jij bedoelt heet Tap Code. Het is een manier om woorden letter voor letter door te geven. De letters staan in een tabel van 5 bij 5. Met tikjes wordt eerst de rij aangegeven ( 1 t/m 5) en met de volgende serie tikjes de kolom (1 t/m 5). Een letter bestaat dus uit twee series tikjes.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe geef je een "K" aan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een C, ik las de bron niet goed genoeg haha