Ik schrijf wel degelijk, een maat van mij weldegelijk. Kan iemand bevestigen hoe het gespeld wordt en waarom dat zo is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
31.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien haalt hij het door elkaar met oerdegelijk dat weer wel aan elkaar geschreven moet worden? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een goed voorbeeld Dette. Dan gaat het om een bijvoegelijk naamwoord en een zelfstandig naamwoord.
Amadea
13 jaar geleden
En dat is dan een door elkaar gehaald gevoegelijk met bijvoeglijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sjips, je hebt gelijkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:D 1.oerdegelijk
` oer - de - ge - lijk bijvoeglijk naamwoord en bijwoord zeer degelijk '
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/oerdegelijk en laat dat zelfstandig maar gevoeglijk weg ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel dat het van het zelfstandig naamwoord "oer" komt en het bijvoeglijk naamwoord "degelijk". Het samengestelde woord "oerdegelijk" is dan een natuurlijk een bijvoeglijk naamwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal het late tijdstip zijn... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ingewikkeld hoor ;-)

Antwoorden (4)

Waarom het zo is weet ik niet hoor, maar ik weet wel dat jij het goed schrijft en je maat het dus fout schrijft.
13 jaar geleden
Het is interessanter dan het lijkt.

Wel degelijk schrijf je los.
Weleens kan aan elkaar is anders dan 'wel eens'.

Weldegelijk zou dus ook 'best wel' kunnen - hoewel het uiterst zeldzaam voorkomt (misschien ben ik de enige). Het betekent dan zoiets als goed-degelijk. Op dezelfde manier als in weldenkend, weldadig, weldoorvoed of welgemanierd.

Maar ik denk niet dat je maat dat zo bedoelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan die eerste zijn in deftig Nederlands geschreven worden? Hij is amper te snappen. Het moet wel degelijk als 'wel degelijk', los van mekaar dus, geschreven worden. Altijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je naar de strekking van de twee mogelijke schrijfwijzen kijkt, lijkt mij dat er een wezenlijk verschil in de werkelijke betekenis tussen beide schrijwijzen zou moeten zitten/onderkend.

• weldegelijk → goed degelijk ↔︎ (zeer) zeker, overduidelijk, niet te ontkennen ⇒ met ≫wel≪ in de betekenis van ≫goed≪

• wel degelijk → in tegenstelling tot dat wat niet degelijk/deugdelijk/vertrouwenswaardig is ⇒ ≫wel≪ in tegenstelling tot niet

Hieruit zou ik willen concluderen dat daar waar velen (volgens vele neerlandici als enige schrijfwijze correct) ≫wel_degelijk≪ als twee los van elkaar geschreven woorden schrijven, er niet zozeer wordt geduid op een tegenstelling tot iets anders wat niet degelijk/deugdelijk is maar willen aantonen/betonen dat het betroffene zelf juist zeer degelijk/deugdelijk/betrouwbaar is;
en als dat zo is dan zou men in die gevallen dus juist beter ≫weldegelijk≪ als één word (aanelkaar) kunnen/moeten schrijven omdat er niet gerefereerd wordt aan iets dat blijkbaar ≫niet_degelijk≪ is, opdat men niet in het voorgaande behoeft te zoeken naar datgene dat wat blijkbaar als ≫niet_degelijk≪ bevonden werd danwel (⇒ ≠ dan wel) als zodanig bevonden zou moeten worden.
7 maanden geleden
SentWierda
7 maanden geleden
@etymosensis. Mooi antwoord. Maar er is een probleem.
Alle woordenboeken melden dat 'wel degelijk' een gebruikelijke constructie is.
Geen enkel woordenboek meldt dat 'weldegelijk' een bestaand woord is.
etymosensis
7 maanden geleden
Het zelfde geldt wat voor ≫weldegelijk≪ geldt geldt voor woorden als ≫danwel<, waar woorden als ≫ofwel≪ wel en ≫danwel≪ niet als een woord geschreven zouden kunnen/mogen worden.
Het is nu eenmaal zo dat woordenboeken nooit elk woord op (kunnen) nemen, dat met nam samengestelde woorden, ook de meer gebruikelijke samenstellingen< lang niet allemaal het/elk woordenboek halen en dat ook mensen/neerlandici bij de TaalUnie de wijsheid niet in pacht hebben en soms onbegrijpelijke danwel etymologische/historisch/taalkundig dubieuze of zelfs onjuiste aannames doen en beslissingen nemen waar het (wijzigingen in) onze spelling betreft. Tijd dus voor een (toonaangevend) woordenboek dat dergelijke omissies en fouten negeert en woorden als ≫danwel≪ en ≫weldegelijk≪ gewoon opneemt…
en het verschil tussen een ≫pannenkoek≪ en een ≫pannekoek≪ onderkent zelfs waar in ons land de meeste pannekoeken weldegelijk ook terecht pannenkoeken aangemerkt zouden kunnen worden omdat ze in een…⏭
etymosensis
7 maanden geleden
→… pannekoekenkoekenpan zijn gebakken en niet zoals andere pannekoeken op een pannekoekenbakstaan danwel in een pannekoekenbakoven.
Ik bezit dan ook verscheiden soorten koekenpannen,
de meeste ervan worden als 'gewone' bakpan gebruikt voor het bakken van eieren, omeletten, en wat niet meer maar zelden/nooit voor het bakken van panne(n)koeken;
mijn koeke(n)pannenpannekoeken bak ik in m'n pannekoekenkoeken(bak)pan.