Waarom wordt het werkwoord 'hoeven' altijd negatief vervoegd?

Je zegt niet: "Ik hoef naar kantoor." Maar wel: "Ik hoef niet naar kantoor."
Ik kan geen zin bedenken waarin je het woord hoeven zonder niet, nooit, geen, e.d. kunt vormen.
Hoe kan dat taalkundig verklaard worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.3K

Het beste antwoord

Over het algemeen geeft niet hoeven aan dat iets niet noodzakelijk of wenselijk is en geeft niet moeten aan dat het noodzakelijk of wenselijk is dat iets niet gebeurt of het geval is.
Voor het gebruik van hoeven en moeten in ontkennende zinnen geldt in de standaardtaal in principe het volgende: hoeven wordt gebruikt om uit te drukken dat het niet noodzakelijk of wenselijk is dat iets gebeurt of het geval is, moeten om uit te drukken dat het noodzakelijk, wenselijk of beter is dat iets juist niet gebeurt of het geval is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoeven wordt gebruikt om uit te drukken dat het niet noodzakelijk of wenselijk is dat iets gebeurt of het geval is. De betekenis van het werkwoord impliceert al dat er iets bij hoort dat NIET plaats gaat vinden. Maar je hoeft dat werkwoord niet te gebruiken om de boodschap duidelijk te maken, je kunt bijvoorbeeld ook met positieve vervoeging vertellen: "Ik mag vandaag doen waar ik zelf zin in heb, want ik heb een snipperdag genomen".
Amadea
10 jaar geleden
Het is een misvatting dat hoeven altijd gepaard gaat met het woord niet. Je hebt ook zinnen met het woordje maar of slechts in combinatie met hoeven, bij voorbeeld: je hoeft maar te roepen en ik kom, of, ik hoef slechts met mijn vingers te knippen en hij staat al naast me.
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat is het werkwoord behoeven, waar in het taalgebruik 'be' van vervallen is. Heeft een iets andere betekenis.
zondag
10 jaar geleden
Kan je dat wetenschappelijk aantonen? Mijns inziens is er bij het gebruik van het woord 'hoeven' altijd al sprake van BE-hoeven.
Amadea
10 jaar geleden
http://ifa.amu.edu.pl/werkwinkel/docsed01/12-christine%20van%20baalen.pdf
In het voorbeeld van vraagsteller gaat het om hoeven als hulpwerkwoord. En dat gebeurt in driekwart van de gevallen dat dit werkwoord gebruikt wordt. In jouw voorbeeld gaat het om een werkwoordelijk complement. Zonder "met mijn vingers te knippen" heeft het hoeven geen betekenis.