Hoe heten televisie en radio samen?

Bestaat hier een verzamelnaam voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
7.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Media?

Het beste antwoord

Het bedrijf van radio en televisie wordt 'omroep' genoemd. Maar aangezien dat woord ook een centraal uitgesproken mededeling kan betekenen is het duidelijker om dat aan te vullen met (naar gelang waar het over gaat) lokale, regionale, publieke of commerciële omroep.

Toegevoegd na 17 minuten:
De overkoepelende naam voor alle radio- en televisiezenders samen is het omroepbestel.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk bedoel ik dus een soort groepering van alle omroepen samen, bestaat daar een verzamelnaam voor?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
+ Voor Amadea http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Publieke_Omroep

Andere antwoorden (3)

Dit heet media.......

Toegevoegd na 31 seconden:
Maar dat is inclusief krant. omroep kan volgens mij ook
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer je kijkt naar hun funktie, dan vallen radio en TV onder de "media", al is dat niet helemaal sluitend omdat daar b.v. ook kranten en informatieve pagina's op het internet onder vallen.

Ga je echter een radio of een televisie kopen, dan moet je in de winkel naar de afdeling "bruingoed".

Bruingoed is een benaming uit de tijd dat er veelal nog een bruine, houten kast om deze apparaten zat.
(i.t.t. wasmachines en drogers die veelal wit geverfd waren: het "witgoed")
Die vallen onder de algemene noemer " audio visuele apparatuur ". Net zoals alles wat er omheen hangt DVD CD platenspelers en recorders( alhoewel men dit ook nog wel eens " amusement apparatuur" noemt.