Bestaat er een betekenisverschil tussen de woorden 'voedsel' en 'voeding'?

We hadden daar een discussie over en kwamen er niet uit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Het beste antwoord

Voedsel is dat wat je eet , wát 'erin' gaat.
Het dient tot de voeding van wáár het ingaat, dat daardoor kan functioneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja die bestaat.

Met voedsel en voeding kun je organische stoffen aanduiden die bedoeld zijn om in te nemen en daar energie uit op te wekken.

Met voeding kun je ook nog het aantal keren van inname aanduiden. Bijv. Het kind krijgt 5 voedingen per dag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met voeding kun je ook nog een stroomvoorziening aanduiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.encyclo.nl/begrip/Voedsel
http://www.encyclo.nl/begrip/voeding

Voedsel is inneembare energie.
Voeding is ook de stroomvoorziening van de computer.

Dus er is duidelijk verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het over eten gaat, zijn voeding en voedsel synoniem.
rose
14 jaar geleden
Voeding is wat je tot je neemt. (dus waar je mee wordt gevoed)
Ieder mens heeft recht op adequate voeding.
Hij kreeg in het ziekenhuis sondevoeding.

Voedsel is meer een verzamelnaam voor alles wat eetbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voedsel:
[zelfstandig naamwoord]• wat je bij de maaltijd tot je neemt.
vb:we hebben voedsel bij ons voor de hele dag
Te gebruiken voor elke stof die kan worden verteerd of geabsorbeerd door een menselijk of dierlijk lichaam. Dient als bron voor energie of een essentiële voedingsstof, om weefsel aan te maken of te vervangen of om de honger te stillen.

Voedsel
zie: voeding

voeding
•voedsel.

Voeding
(voedsel, eten, alimentatie) Onder voeding wordt verstaan de inname van: , brandstoffen : koolhydraten (= suikers) en vetten , bouwstoffen : eiwitten (= aminozuren) , essentiële voedingsstoffen : vitamen en mineralen voor vrijwel alle celprocessen , voedingsvezels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voedsel = al wat tot voeding kan dienen. Syn. spijs, eten, de planten halen hun voedsel uit de grond.

Voeding = 1. het voeden of gevoed worden, x keer dat een baby gevoed wordt, 2. voedsel, kost 3. stand van een beweging van een gereedscahp t.o.v. een werkstuk. 4. toevoer (stroom). 5. hoeveelheid vloeistof of gas die per etmaal door een installatie gaat.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voedsel zijn basisproducten zoals deze geteeld of geproduceerd worden. Je kunt dan denken aan meel, koffie, groente, melk, fruit, vlees etc.

Voeding heeft meer te maken met het eindproduct, dwz. het product zoals het is klaar (of juist het stadum ervoor) voor het eten ervan.

Ergens tussen deze twee stadia begint de verwarring toe te slaan: het is soms niet helemaal duidelijk wanneer het punt van eindproduct werd bereikt. Dan ook worden de beide termen duidelijk door elkaar gebruikt.

Melk bij de boer is voedsel, maar gekocht bij een melkboer (supermarkt), vlak voordat het wordt gegeten is het een combi van voedsel en voeding.

Meel, suiker, room, alle andere basisingrediënten voor het maken van taart zijn voedselproducten. Wanneer de taart afgebakken en klaar is, is het plotseling een voedingsproduct.

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld vlees- bij de slager is het nog voedsel, thuis in de pan is het onderdeel van de voeding van die avond.

Meel, rijsmiddel, zout etc. zijn voedingsproducten (voedselproducten). Maar wanneer het brood eenmaal klaar is voor consumptie is het stadium bereikt dat het voeding is geworden.

Met voeding wordt meer het totaal der eindproducten bedoeld, waar met voedsel de basis van de producten wordt bedoeld.
Voedsel is de basis voor de voeding.