Dit is omdat alle mensen verschillend zijn en dat ook graag willen uiten. Mensen die een grote vocabulaire hebben, vinden dit interessant om te tonen. Ambtenaren gebruiken ambtenarenjargon. Daarbij lijkt het alsof ze iets interessants zeggen, maar soms vraag ik me af of ze zelf wel begrijpen wat ze zeggen.
Maar van oudsher wilden de notabelen zich van het gewone volk onderscheiden. Dit deden ze o.a. door hun taalgebruik. Zij hadden ook meer gestudeerd dan het gewone volk. Sommige van deze woorden horen nog steeds bij het vakjargon van deze beroepen (advocaat , arts, etc.). Nu is het taalgebruik dat kinderen van huis uit mee krijgen nog steeds verschillend, maar deze verschillen zijn niet meer groot als vroeger. Wel vinden mensen het nog steeds leuk om zich door taalgebruik te onderscheiden. Dit kan door veel moeilijk woorden te gebruiken, maar kan ook een soort groeptaal zijn. Denk hierbij aan jongerentaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat ieders perceptie van wat nou moeilijk is verschillend is. Wat ik moeilijk vind kan jij makkelijk vinden en andersom.. En dan heb je natuurlijk ook nog de woorden die eigenlijk min of meer verzonnen zijn om meer indruk te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ach alles is relatief. Wanneer je bepaalde woorden en begrippen hebt leren doorgronden en hanteren zullen ze (in ieder geval voor jou) niet meer zo "moeilijk" zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het contemparaine taalgebruik is een beetje fluxdebouche nooit weg...
AWM
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Kijk, ik wilde even weten of je zat op te letten.
Niemand anders had het gemerkt, dus bravo!
er bestaan geen moeilijke woorden, alleen domme mensen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ahitofel
Er zijn inderdaad nog genoeg drie-letterwoorden die nog nergens voor gebruikt worden, zoals pla, bap, nif en usp.

Ik snap ook niet waarom we woorden als hippopotomonstrosesquippedalio (zie mijn vraag daarover) schrijven zoals we ze nu schrijven en niet als 1 van bovenstaande suggesties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om eruditie te tonen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om aan te geven wat je bedoelt. Als je niet voor 'alles' een woord zou hebben, dan zou je of plaatjes van hetgeen waar je het over hebt moeten hebben of je moet het tekenen of met gebaren uitleggen. Woorden gebruiken gaat sneller.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wauw, ik kijk er echt van op hoe mensen andere mensen kunnen typeren met feit dat ze "moeilijke woorden" gebruiken.

Hoe kunnen woorden op zichzelf nou ooit moeilijk zijn? Je kunt ze toch alleen moeilijk vinden?
En wat is moeilijk? Moeilijk te schrijven of moeilijk te begrijpen?

Als je ze moeilijk vindt doordat je de betekenis er niet van weet dan ligt dat toch puur aan jezelf of heb ik het nou mis?

Soms worden woorden minder vaak gebruikt omdat ze minder vaak toe te passen zijn, en daarom leren minder mensen de betekenis ervan, maar dan zijn het toch niet automatisch moeilijke woorden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom bestaat het woord "moeilijk"dan nog?