wat zijn de objectieve en subjectieve elementen in deze titel van een artikel: oom en tante agent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4K

Antwoorden (1)

Het is onmogelijk om te bepalen wat objectieve en subjectieve elementen in deze titel zijn. Dat valt in een boektitel als "Komt een vrouw bij de dokter" ook niet te bepalen.

In principe is de titel van een boek, artikel, gedicht of film altijd subjectief want het is bedacht. Niemand verwacht er ook enige objectiviteit in, en niemand zal zich dan ook afvragen of de titel subjectieve of objectieve elementen heeft.

Als het al mogelijk is om iets over die titel te zeggen, dan zul je toch eerst het artikel zelf moeten lezen. Hoewel ik vind dat deze vraag over een titel niet te beantwoorden valt, en wèl over het artikel, zou je als je dat per se toch wilt, de vraag kunnen beantwoorden na lezing van het artikel.

Als het artikel zelf gaat over b.v wijkagenten die het prima kunnen vinden met de bewoners in de buurt, en een vrouwelijke agent, wordt door de bewoners tante agent genoemd, dan zou je de titel als objectief gekozen kunnen zijn. Want er zijn dan feitelijke elementen.

Maar als het artikel gaat over betutteling van de politie of al te ijverig bonnen uitschrijven, dan zou de titel subjectieve elementen kunnen bevatten. De schrijver vult dan zelf iets in; hij is subjectief, en heeft een oordeel. In dat geval laat hij dat in de titel van het artikel al zien, door agenten oom en tante te noemen.

Maar het is veel zinniger om iets over de objectiviteit of subjectiviteit van het gehele artikel - inclusief titel - te zeggen. In hoeverre geeft de schrijver zijn mening, en in hoeverre geeft hij feitelijke informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wel dit is een vraag ivm een mondeling examen van nederlands ik heb het artikel gelezen en het gaat meer over mensen uit de eigen omgeving die eens mensen moeten op de vingers tikken als ze iets verkeerd doen ipv agenten..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, dan weten we al heel wat meer!! :-) Dan kun je dus die vraag wel stellen, en er ook wel antwoord op geven. Hoewel ik het echt niet beter denk te weten dan de samenstellers van het examen, zou ik een vraag als: "Hoe is de titel gekozen?" eigenlijk beter vinden. Want in hoeverre hier nou sprake is van objectiviteit en subjectiviteit dat vraag ik me af. Wel lijkt mij duidelijk dat hier gekozen is voor een speelse titel. Goed gekozen, die uitnodigt tot lezen van het hele artikel. Creatief: oom agent is bekend en tante agent nog niet. Is dus gewoon leuk bedacht. Moet je nog examen doen? Of was dit een vraag, die je al hebt beantwoord tijdens je examen?